۱۳۸۳/۱۱/٢٩ :: ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

به زودی مطالب جالبی در مورد :

کتی مدن، استيو ديويس و فرد کنت و شهرسازی!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/٢٤ :: ٦:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

ديان ساجيك را بهتر بشناسيم:

ساجيك  ۶ سپتامبر ۱۹۵۲ در لندن متولد و در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه ادينبرگ انگليس در رشته معماری فارغ التحصيل شد.

 

 

 

 

 

Career

Critic, journalist and editor. Established BluePrint magazine, an international monthly review of architecture and design in 1983, and has worked as its editor ever since. Editorial director, Wordsearch Publications working on a list of architecture and design monographs, and a small group of magazines.
Appointed visiting professor at the Academy of Applied Arts, Vienna, Austria in 1993, teaching a course in design theory.
Architecture critic, The Guardian Newspaper, London since 1990.

Publications

The 100 Mile City, published by Harcourt Brace in the USA in 1993, and in the UK in 1992.
Cult Heroes, London 1991.
Rei Kawabuko and Comme des Garcons, London 1990.
Ron Arad, Restless Furniture, 1989.
New Directions in British Architecture: Foster, Rogers and Stirling , London 1989.
Cult Objects, 1985.

Exhibitions

Curated: Mapping the millenium at the Victoria & Albert Museum, London 1993
Four Barcelona Studios, Architectural Association, 1992
The Public Realm, Heinz Gallery, London 1989
Metropolis at the the Institute of Contemporary Arts, London 1988
New Directions in British Architecture, Royal Academy 1986

Consultancies

Member international advisory panel, the Aspen Design Conference, since 1992.
Advisor to the Yokohama Design Centre since 1991
Member Marlboro Design Panel
از نمونه كتابهای او :
  • Books

    1. Cult Objects: The Complete Guide to Having It All (1985) - Deyan Sudjic [FR] [DE] [UK]
      Design in the ´80s had been characterized by limited author's series (or solitaires) of furniture, promoted through a specialized network of galleries. Furniture pieces became cult objects as a result of medialization using famous designer names. On the other hand, in the case of designing for large-scale production, designers had often been obedient subordinates to marketing and advertisement specialists and superficial effects were preferred to a deeper focus on the very functional characteristics of the product. In the atmosphere of relative economic prosperity, hedonism had prevailed over morals. After a promising start in the previous decade the "humanistic design" had not developed as expected with respect to the civilization needs and only the economic recession in the ´90s revived the interest in the values thereof.

    2. From Matt Black to Memphis and Back Again (1989) - Deyan Sudjic (editor) [FR] [DE] [UK]
      A Blueprint magazine anthology edited by Deyan Sudjic.

    و همچنين:

   

 

John Pawson Works

  

 

Erick Van Egeraat
  

 

       



موضوع مطلب :


به نام خدا

ديان ساجيک در رشته معماری تحصيل کرده است اما هرگز وارد کار طراحی معماری نشد و به عنوان يک منتقد و ژورناليست فعاليت دارد. ساجيک اولين اديتور مجله بلو پرينت در سال ۱۹۸۳ بود. او پرفسور تاريخ طراحی  در Hochschule fur Angewandte kunst   در وين و مسول گلاسگو ۱۹۹۹، Uk city of Architecture and design  را ملاقات كرده بود. در حال حاضر ساجيك اديتور داموس و منتقد معماری دی آبزرور است.(The Observer) Deyan Sudjic

هلن جونز در نگارش  معماری و دموكراسی با ساجيك برای گلاسگو ۱۹۹۹ همكاری كرده است. او برای بسياری از انتشارات طراحی و معماری مطلب می نويسد: از آركيتكتز جورنال گرفته تا فريز و تاپ گير. در سال ۲۰۰۰ جونز تحقيق تازه ای در زمينه حرفه ای معماری با عنوان طراحی و رسانه های جديد را آغاز كرده است.



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/٢۳ :: ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 مقدمه:  چندي پيش ( البته منظورم تقريبا 4-5 ماه قبل است !) كه در حال گوش كردن اخبار بودم با نشان دادن فضاي داخل يكي از پارلمان ها كه دقيق خاطرم نيست كجا بود به ذهنم رسيد مطلبي در مورد ساختمان هايي مانند پارلمان ها بنويسم و اسمش را هم خودم گذاشته بودم ساختمان هاي تصميم گيرنده! كتابخانه هاي بسياري را سرچ كردم اما هيچ نشانه اي از كتابي كه حتي يك نمونه از چنين بناهايي كه تصميمات مهم سياسي در آنها گرفته مي شود وجود نداشت. جناب مهندس يوسفي پيشنهاد نوشتن مطلبي در مورد 3 ساخنمان مهم دنياي سياست امروز يعني اوپك، سازمان ملل و پارلمان اروپا را ضمن كمك هاي بسياري  در اين مورد به من كردند. مطالعات اوليه را شروع كرده بودم اما متاسفانه درگير جريانات رايج ترم شدم و رهايش كردم. اما هميشه در ذهنم مانده بود كه اين نوشته را هرطور كه شده خوب يا بد بنويسم(!)( مثل خيلي از كارهايم كه وقتي تصميم مي گيرم انجامش دهم ،انجامش مي دهم خوب يا بد!). تا اينكه اوايل ديماه در نمايشگاه كتابي كه برگزار شده بود در ميان كتابهاي الوان فرنيچر و اينترير دزاين (!) كتابي با اين عنوان پيدا كردم:.Architecture and Democracy مطلبي كه در ادامه خواهد آمد معرفي كتاب معماري و دموكراسي است كه فكر مي كنم مطالب جذاب بسياري داشته باشد.

 

 

 معماري و دموكراسی

 

نويسندگان: ديان ساجيك به همراه هلن جونز

 

اين كتاب به بيان تاريخ سحر آميز معماري ساختمان هاي پارلماني از ابتدائي ترين مدل هاي كلاسيك جهان باستان تا جديدترين پارلمان هايي كه امروزه ساخته مي شوند پرداخته است.

كتاب به دو بخش تقسيم شده است: بخش اول نگاهي به سنتهاي تاريخي معماري پارلماني از دوره كلاسيك يونان دارد و طي يك روند نشان مي دهد كه چگونه اين سبك معماري، سبك رايج براي معماري ساختمان هاي دموكراتيك قرن نوزدهم گرديد. در طول قرن نوزدهم، ايالتهاي مختلف و كشورها به فكر يافتن سبكي كه نشان دهنده نشانه هاي خاص فرهنگي و هويت ملي آنها باشد پرداختند كه نمونه هايي از اين تلاشها در كتاب آورده شده است. مانند: پارلمان بوداپست، لندن، اوتاوا و ريكجاويك. بخش اول با نگاهي به تعهدات و فعاليتهاي مدرنيست ها به اين موج جديد معماري به پايان مي رسد و طرح هاي اسكار نيماير براي برازيليا، لوكوربوزيه براي شانديگار، لوئي كان براي داكا و طرح بازسازي رايش تاگ نورمن فوستر در برلين كه در بين آنها از همه جديدتر است معرفي شده اند.

بخش دوم كتاب بر رووي ساختمان هاي پارلماني امروزي كه در بريتانيا ساخته مي شوند، متمركز شده است: طرح  مجلس ولش (Welsh) كه ريچارد راجرز طراحي كرده است و به طور خاص پارلمان خارق العاده اسكاتلند كه معمار اسپانيايي انريك ميرالس طراحي كرده و عكس ها و جزئيات آن در كتاب موجود است.

كتاب حاوي 275 عكس است كه 200 عكس آن رنگي است و انتشارات لارنس كينگ با همكاري گلاسگو ۱۹۹۹منتشر كرده است.



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/٢۳ :: ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

نوشته های جديدی در ذهنم هست که اگر خدا ياری کند خواهم نوشت: مطالبی در مورد نيل اسپيلر که الحق در اين تحويل کار آخری به يادش بودم و مطالب بسيار جالبی در مورد معماری و دموکراسی...



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/۸ :: ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

فيلیپ جانسن در سن ۹۸ سالگی درگذشت. يکی از معروفترين کارهای وی خانه شيشه ای است.

ظاهرا امسال سال خوبی برای معماران نيست! البته منظورم سال شمسی خودمان است چندی پيش دريدا

و حال فیلیپ جانسن...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/٦ :: ۱:٥۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran January 2005

به نام خدا

 

028542.jpg

 ساخت يك خانه، خلق يك چشم بندي، اين نوشته اي بود كه جان هجداك براي يكي از طرح هايش براي وال هاوس شماره 2 نوشت و اين اسكيس را هجداك سازنده ناميد. زماني  كه فيليپ جانسون پلان ها و مدل طرح هاي جسورانه هجداك را براي اين مجموعه مسكوني ديد، هم ابراز تاسف كرد و هم به شدت كنجكاو شد. اين بنا هرگز ساخته نخواهد شد، اما اگر در مقياس واقعي ساخته شود چگونه به نظر خواهد آمد؟
اين چشم بندي در شمال هلند هم اكنون به واقعيت پيوسته است و پاسخ سوال جانسون را داده است! در اواخر دهه 60 و 70 معمار آمريكايي هجداك 2000- 1929 ، وقت خود را به گسترش بناي وال هاس كه طرح خودش بود اختصاص داد. مجموعه اي از مطالعات مرتبط با بناهاي مسكوني و يك ديوار با اندازه اي خارج از حد معمول! بناي وال هاوس عكس العمل هجداك به كالبد پوششي معماري مدرن و رشد در حال ابتذال عملكردگرايي بود. او بدون توجه به تمام قوانين موجود براي يك پلان همكف اقتصادي، محدوده هاي عملكردي بناي مسكوني را پاره پاره كرد و آنها را درون يك قالب بي شكل جا داد و جلو و عقب ديواري چيد!
هجداك يك معمار كاغذي است كه شهرت بسياري به خاطر مطالعاتش در تيپولوژي زيست دارد اما تنها تعداد بسيار اندكي ازطرح هاي او ساخته شده اند. وال هاوس هم تنها يك تجربه نظري قلمداد مي شد. با اين وجود وال هاوس شماره 2 كه باي هاوس هم خوانده شده قرار بود در سال 1973 ساخته شود. يك معمار منظر آمريكايي به نام ادوارد باي قصد داشت اين بنا را در كانتيكات به عنوان خانه تعطيلات بسازد اما بودجه او در فاز اول طراحي تمام شد. نه تنها اسكيس هايي از كار موجود بود بلكه پلان هاي كاملي هم آماده شده بود. در سال 1996، شهر گرونينگن كه از دهه 80 در تكاپوي ايجاد نشانه اي شهري براي خود به عنوان كلانشهري مترقي بود، هزينه ساخت بنا را تقبل كرد اما هيچ خريداري براي آن پيدا نشد!
پس از اينكه هجداك در سال 2000 از دنيا رفت، مقامات شهر بالاخره به اين نتيجه رسيدند كه بنا را با وجود تمام ريسكي كه وجود داشت بسازند. بنايي براي اداي احترام به معماري كه هميشه براي هنرمندان هلندي مانند موندريان و ريتولد به عنوان مهمترين منابع الهام، ارزش زيادي قايل بود.
وال هاوس شماره 2 در واقع 2 نما دارد. نماي پشتي آن نمايي است بي شكل اما نماي جلويي رو به درياچه دارد و موقعيت كنوني آن در مرغزاري در محدوده شهري هورنس مير است. مركز خانه با ديواري به بلندي 14 متر و طول 5/18 متر شكل گرفته است.در جداره رو به درياچه اتاق هايي رنگي و كپسول مانند با فرمي آلي ارگانيك واقع شده اند و به نظر معلق مي آيند. در واقع آنها با ستون هايي تقريبا نيم متر جلوتر از ديوار نگه داشته شده اند.
ديوار به عنوان واسطه اي بين دو بخش عملكردي خانه نقش ايفا مي كند. در بخش رو به درياچه بنا، اتاق خواب ها، آشپزخانه و اتاق نشيمن، با پنجره هاي نواري انحنا دار عجيب كه ديدي گسترده از پارك و درياچه را در اختيار بيننده مي گذارد.
شكل پنجره هاي اين خانه و ديد وسيعشان به فضاي بيرون، بيننده را ترغيب مي كند كه از اتاقي به اتاق ديگر برود و از زاويه ديگري فضا را تجربه كند. كسي كه قصد انجام چنين كاري را داشته باشد بايد ديوار را قطع كند و از آن بگذرد به همين منظور، هجداك يك پله باريك استوانه اي پشت ديوار طراحي كرده است. حمام و دو انبار بنا در پشت بنا و در حجمي مكعبي با پنجره هاي كوچك قرار گرفته اند. در طبقه اول پشت ديوار راهرويي وجود دارد كه در انتها به آتليه مي رسد. تقاطع پيوسته ديوار از نظر هجداك به عنوان سمبلي براي تجربه زمان براي انسان در نظر گرفته شده است. اين سمبل تاكيد بر اين واقعيت است كه ما به طور پيوسته در گذشته و آينده سير مي كنيم. مي رويم و باز مي گرديم. ما هرگز در انديشه امروز نيستيم، يعني نمي توانيم باشيم چرا كه با سرعت عجيبي مي گذرد..


موضوع مطلب :


۱۳۸۳/۱۱/٢ :: ۸:٢٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

سرورا و پيوز Cervera And Pioz

 

سرورا و پيوز از سال 1985 تحقيقات گسترده اي رابر روي سازه هاي بيولوژيكي آغاز كرده اند. پرفسور خاوير پيوز و پرفسور ماريا رزا سرورا اولين معماران اسپانيايي هستند كه با كمك گرفتن از قواعد علمي كه در اواسط دهه 60 در زمينه تحليل بيولوژيكي طبيعت و روش ها و طراحي ها مطرح شد، طراحي هاي مختلفي را انجام داده اند. از نمونه كارهاي اين تيم مي توان به شهر عمودي برج بيونيك، برج بيونيك ، سازه بيولوژيكي و ... اشاره كرد.

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ