۱۳۸۳/٦/٢۳ :: ۱:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran September 2004

درباره فيلم يک ديوانگی سازنده مستندی در مورد معماری فرانک گری

به نام خدا

در سال 1986 ، كه فرنك گري(Frank Gehry) مسئوليت طراحي خانه پيتر لويز(Peter Lewis) معروف را در كلو لند(Cleveland) پذيرفت ، وجودش همچنان نقطه روشني در زمينه در حال رشد معماري آزمايشي امريكايي بود.

طراحي خانه هاي معاصر عجيب و غريب براي كارفرمايان توانگر تنها نقطه اتكا براي تمرينات گري بود كه آنها را براي بال و پر دادن به ايده هاي هنري اش به كار برد.پروژه كاملا 9 سال متوقف شد ، خانه حومه شهري 5 ميليون دلاري ، به موزه ـ عمارتي80 ميليوني افزايش پيدا كرد كه با شور و شوق مهار نشدني كارفرمايان به جلو رانده مي شد. تلاشهاي 9 ساله گري در به سرعت ايجاد كردن پروژه ، استعداد باارزش او را به  ديدی هنرمندانه و مبتكرانه  تبديل كرد.

اين مستند سير تكامل طرح خانه لويز را در حين جستجوي دگر ديسي شگفت آور كارهاي اين هنرمند كه همراه پروژه بوده است شرح مي دهد. از سوي ديگر فيلم راه پر پيچ و خمي را به وسيله دو مرد متفاوت به تصوير مي كشد، مرداني كه مانند دو بيگانه با مشاركت اجباري شروع كردند و در انتها دو دوست و همكار شدند!

يك ديوانگي سازنده ، مستند 1 ساعته به كارگرداني تام بال (Tom Ball)و برايان نف(Brian Neff) و به نويسندگي جفري كيپ نيس(Jeffery Kipnis) يكي از چندين فيلم مستند زنده معماري است كه سال گذشته در موزه هنرهاي مدرن روي پرده رفت .

آقاي كيپ نيس كه مطمئنا ماجراجو ترين متصدي معماري در امريكاست، ادعا مي كند كه خانه لويز محل پرورشي براي فرم هاي خميده از روي خواسته هاي نفساني است كه آقاي گري در افكار عمومي بعد از اتمام پروژه موزه گوگنهايم بيلبائو اسپانيا در سال 1997 در افكار عمومي جا انداخته است.

هربرت ماس چمپ(Herbert Muschamp) در نيويورك تايمز مي نويسد:« من اعتقادي مبني بر صحت اين قضيه ندارم. سياليت پيش از اين وارد فرهنگ واژگان آقاي گري شده بود، در واقع زمانيكه او طرح هاي چراغش را كه بر اساس مدل ماهي و مار طراحي شده بود در اوايل دهه 80 به نمايش گذاشت.  در يك ديوانگي سازنده ، اولين فيلمش ، آقاي كيپ نيس مسائل مهمتري از شجره نامه فرم ها را فاش مي كند. او تولد ايده طرح را به تصوير مي كشد كه آقاي گري را به سمت موقعيت رهبري كه او در حرفه اش داراست ، راهنمايي كرده است.»

يك ديوانگي سازنده ، سير تكامل ده ساله پروژه ساخته نشده خانه پيتر لويس را محور قرار داده است! فيلم تغيير شكل خارق العاده كارهاي معمار كه در طول زمان پروژه اتفاق افتاده است را تعقيب مي كند ، فرايند گريزان كه معمار براي تبديل تصور به واقعيت به كار مي برد را گير مي اندازد و بر روي معناي هنري و مفهوم فرهنگي ايده هاي طراحي كه از خانه لويس سرچشمه گرفته است تمركز مي كند.

 فيلم قصد نشان دادن اينكه اثری داهيانه را مي سازد ندارد.آقاي كيپ نيس به شدت بر استعاره وشباهت تكيه مي كند: موجهاي اقيانوس ، پرندگان در حال پرواز و وراي همه اينها موسيقي كلاسيك.

 اين فيلم به ما آقاي گري و گروه كوچكي از حاميان او ( از جمله آقاي كيپ نيس‌) را نشان ميدهد كه احساس مي كنند راه آنها در ادامه آنچه اولريخ بك (Ulrich Beck) ، جامعه شناس آلماني،مدرنيته دوم نام نهاده بود ، مي باشد.اين مفهوم ، سرشار از اميد به رهايي از تباهي غير قطعي است.



موضوع مطلب :


Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran August 2004
 

 

 

 

بناها، محیط و طرحهای تخیلی و تاثیر پذیر این تیم جوان معماری كه نتیجه فرآیند تمرین محور آنهاست كاملا از لابلای جلد مطبوعات مطرح و نمایشگاههای ملی و جوایز كه شامل جایزه بهترین تمرین معمارانه جوان در انگلیس نیز می شود ، قابل تشخیص است...

گروه معماری «گارت هاسكینز»

تبلور موفقیت اندیشه و رویکرد جوان در عرصه جهانی معماری

 

هفدهم و هجدهم پولای روزهایی بسیار دلنشین برای «گارت هاسکینز» و تیم معماری او بود؛ «جیمز مک کیلوب» منتقد معماری «هرالد»، نشریه معتبر بریتانیا، در مورد این گروه اسکاتلندی نوشته و عنوانی پر افتخار با مضمون «شرکت جوان معماری سوابقی درخشان را از خود به جای میگذارد...» را برای مقاله اش انتخاب کرده بود ... این واقعا چیز کمی برای «گارت» و تیمش نبود  علی الخصوص وقتی نگاهی به میانگین سنی این گروه بیاندازیم...

 

گروه معماری گارت هاسكینز یكی از گروههای برجسته معماری و طراحی در بریتانیا است؛ حاصل طرح های ابداعی و مردم محور آنها مجموعه وسیعی از پروژه های مهم در انگلیس و نیز سایر نقاط جهان است. بناها، محیط و طرحهای تخیلی و تاثیر گذار این تیم جوان معماری كه نتیجه فرآیند تمرین محور آنهاست كاملا از لابلای جلد مطبوعات مطرح و نمایشگاههای ملی و جوایز كه شامل جایزه بهترین تمرین معمارانه جوان در انگلیس نیز می شود ، قابل تشخیص است.

كارهای این گروه چه آنهایی كه در جایگاه پروژه های مطرح و بزرگی، مانند گالریهای جدید موزه ویكتوریا و آلبرت در لندن، هستند و چه پروژه های مربوط به عوام مردم، همگی با جریانات مهم جامعه در ارتباطند. هر پروژه همراه خود نیازها، شخصیت ها و مكان خاص خودش دارد و محدوده تجربیات قبلی آنها دارایی عظیمی است كه آنها را قادر به خلق دیدی تازه و اغلب با احاطه کامل می نماید و به این وسیله می توانند ایده های خلاقانه خود را برای سازگارتر كردن موقعیت انسانی کاربران بسط دهند. این روند كاوشگرانه و استدلالی به مردم اجازه در گیر شدن در پروژه  را می دهد؛ در چنین حالتی آنها می توانند خود گزینه ها را عینی پذیر نموده، آزمایش كنند و طراحان می توانند مجموعه ای كامل و واضح از نیازهای آنها را بدانند.

 

طرح ها و ایده ها در صورتی که نتیجه بخش باشند نشعه ای حیاتی برای تفکر معمارانه اند؛ به این وسیله محیط به گونه ای ساخته می شود كه مردم به راحتی قادر به انجام فعالیتهای روزمره خود باشند و از مكانهایی كه در آن زندگی می كنند، كار می كنند و بازی می كنند لذت ببرند.

 

اعضاء تیم «گارت هاسكینز» چه كسانی هستند؟

گارت هاسكینز گروه كوچكی نیست؛ در واقع مجموعه ای است از معماران و طراحان جوان و با انگیزه كه روز به روز موفقیت های بیشتری را در عرصه فعالیت های حرفه ای خود كسب می كنند. مسئول اصلی این گروه ، خود «گارت هاسكینز» است كه عضو انجمن معماران انگلیس(RIBA) و اسكاتلند(RISA) نیز میباشد، موقعیتی که غالبا به عنوان سخت ترین نوع عضویت حرفه ای برای یک معمار در تمام دنیا محسوب میشود. غیر از هاسكینز افرادی مانند «لیام مك كافرتی»، «جویس مك كافرتی»، «جود كوارتسن» و «كریس كلمن اسمیت» و ... نیز در این گروه به فعالیت مشغولند.

 

جوانی و شهرتی بدین حد! براستی چرا؟

یكی از پر سر و صداترین پروژه های این گروه گالری موزه  «وی اند ای» (ویكتوریا و آلبرت) می باشد؛ مطبوعات زیادی  خبر ساخته شدن این گالری  را درج كرده اند. در یكی از خبر ها آمده است: «قراردادهای مهم، رسمی و با اهمیت، امروزه موضوع جدیدی برای شركت معماران گلاسگو نیست. اما با این وجود طراحی یك گالری در موزه ویكتوریا و آلبرت لندن ، بی شك یكی از جسورانه ترین پروژه های آنها است. دفتر معماری هاسكینز كه تنها 6 سال است كه شركت خود را تاسیس كرده اند، برنده مسابقه ای شدند كه موضوع آن طراحی اولین گالری دائمی بریتانیا برای معماری است...».

گارت هاسكینز 37 ساله می گوید: «با جود اینكه كمی ترسناك بود اما بسیار مهیج است...»

هاسكینز معتقد است : «این پروژه برای ما یك تجربه آموزشی عالی بود؛ ما در بین موزه دارانی كه شهرت جهانی در معماری دارند كار كرده بودیم و می توانستیم آنچه آنها از آن سخن می گفتند را بفهمیم....».

 

گالری «معماری برای همه» موزه «وی اند ای» (ویكتوریا و آلبرت)

این پروژه طرح برگزیده و برنده یك مسابقه ملی است و موضوع آن طراحی گالری در قسمت جنوب شرقی موزه «وی اند ای»  است. در این پروژه گالریهای موجود بایستی از عناصری كه از سال 1850 به موزه اضافه شده بودند پاك می شد، سنگ های مرمر ، گچ و بعضی از مصالح دیگر فضاهای داخلی نیز لازم بود پرداخت شود.

تجربه فضای داخل گالری تجربه ای كم نظیر است؛ در طول دیوارهای موجود تصاویر بناهای معروف از نظر معماری مانند كلیسای رونشان لوكوربوزیه به چشم می خورد. در واقع دیوارها سطح قابل استفاده از فضای داخل گالری را مضاعف كرده اند. گالریهای جدید بوسیله مجموعه ای از عناصر شیشه و استیل ساخته شده اند كه كاملا در نقطه مقابل مصالح تاریخی قرار دارند. با طراحی گروه هاسكینز عناصر موزه و فضاهای آن به كمك تركیبهای بدیعی از نور و سایه و جلوه های كامپیوتری حیاتی دوباره یافت.

 

 

خانه مسكونی دانكن

یكی دیگر از پروژه های قابل تامل این گروه كه در ابتدا بسیار شبیه خانه شیشه ای فیلیپ جانسن است ، خانه مسكونی دانكن است. این پروژه بر اساس خواسته كارفرما كه داشتن خانه ای شیشه ای بود ساخته شده است. علاوه بر آن، طراحان یك هندسه فرمال از دیوارهای محصور كننده ، راهها و حصارهای باغ میوه در مجاورت خانه ای روستایی را در این خواسته دخیل كردند. دو دیوار چاق(!) در باغ جا خوش كرده اند تا خانه و فضای اطراف آنرا تعریف كنند. دیوار اول از باغ شروع می شود تا دیدگان را به سمت ورودی هدایت كرده و فضای اصلی خانه را به نمایش بگذارد. دیوار دوم در طول محور اصلی راه باغ به سمت دیوار اول به طور عمودی حركت می كند . این دیوار اتاق خوابها و حمام را نشان می دهد. فضای نشیمن اصلی در زاویه بین دو دیوار  و رو به شمال و در طول باغ اصلی شكل گرفته است.

 

 

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ