۱۳۸۳/٧/٢۸ :: ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Iran newspaper Tehran October 2004

 به نام خدا

185052.jpg

زمانى كه مى خواهيد براى دكوراسيون منزل خود اقدام كنيد، بايد معنى و اثر هر رنگ را به خوبى بدانيد، اما اين نكته را فراموش نكنيد كه بايد در استفاده از هر رنگ در سطحى وسيع (مثلاً رنگ كردن تمام ۴ ديوار يك اتاق با قرمزى درخشان) بسيار محتاط باشيد. بيشتر اوقات چنين طرز استفاده اى آنها را بيشتر به يك محرك تبديل خواهد كرد.
معناى هر رنگ:
رنگهاى گرم: شامل رنگهاى زرد، نارنجى و قرمز مى باشد كه تقريباً اثراتى مشابه دارند. زرد و قرمز هر دو تحريك كننده سيستم عصبى هستند. هر سه باعث مى شوند كه اشياى بزرگتر و نزديكتر به نظر بيايند. انتخاب زرد، انتخاب خوبى خواهد بود، اگر بخواهيد اتاقى روشن تر و بهارى تر به نظر بيايد، همچنين انتخاب زرد براى حمامى كه نور خورشيد كافى نمى گيرد، يك انتخاب عالى است. نارنجى داراى بار احساسى بالايى است و همانند قرمز اشتها را تحريك مى كند. هيچ كدام از اين رنگها نبايد در سطح وسيع استفاده شوند. رنگهاى متضاد (مكمل) آنها به ترتيب ذكر شده: بنفش، آبى و سبز است.
رنگهاى سرد: شامل رنگهاى سبز، آبى و بنفش است. هر سه اين رنگها باعث مى شوند كه اشيا و ديوارها دورتر به نظر بيايند. سبز پايين آورنده فشار خون، آرامش بخش و اعتدال بخش است. احساس تازگى به وجود مى آورد. مانند آبى براى بزرگتر جلوه دادن اتاق مناسب است، اما استفاده از آبى براى فضاهاى رسمى مناسب تر است. اگر از آبى در فضايى در سطحى وسيع استفاده شود، ممكن است باعث شود فضاى اتاق مرده و سرد به نظر بيايد. بنفش در بين رنگهاى سرد رنگى بسيار ملايم است و توصيه مى شود تنها در كنار رنگ متضاد (مكمل) آن يعنى زرد استفاده شود.
ساير رنگها:
قهوه اى به وجود آورنده احساس صميميت است. رنگ سياه بسته به چگونگى استفاده از آن هم مى تواند فضايى مجلل و اشرافى و هم محيطى افسرده ايجاد كند. سفيد فضايى بى روح مى سازد، اما براى رنگ زمينه بسيار مناسب است، چرا كه باعث مى شود رنگهاى ديگر درخشان تر به نظر بيايند.


موضوع مطلب :


۱۳۸۳/٧/٢۸ :: ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Iran newspaper Tehran October 2004

 به نام خدا

 

185079.jpg

همه مابه نوعى فضاهاى خصوصى ونيمه خصوصى و عمومى خانه مان را دكوراسيون مى كنيم. اما آنچه كه اصولى ود قيق باشد حائز اهميت بيشترى است. اگر شما فرد گرفتارى هستيد و زمان كافى براى فكر كردن به اينگونه مسائل نداريد، در عين حال طرح هاى خاصى براى مبلمان ونورپردازى خانه خود در سر داريد و يا عليرغم اينكه سليقه خوبى داريد اما نمى توانيد طرح هاى خود را پياده كنيد و ساير اعضاى خانه هم نظراتى كاملاًمتفاوت با شما دارند(!) در اين حالت بهتر است از يك طراح كمك بگيريد. اما اگر مايليد كه حتماً خودتان خانه را دكوراسيون كنيد، وقت كافى براى انتخاب و خريد وسايل دكوراسيون داريد، مى دانيد كه چگونه بايد محصولات گوناگون را جست وجو و با هم مقايسه كنيد و در عين حال بسيار خلاقيد و ايده هاى بسيارى براى خانه خود داريد مى توانيد با يادگيرى يكسرى اصول، خودتان طراح دكوراسيون منزل خود باشيد. اما بايد توجه داشته باشيد كه اين مسأله درمورد خانه هايى صادق است كه اساساً خوب طراحى شده اند و نيازى به نورپردازى خاص، يك آشپزخانه جديد يا تغييرات اساسى سرويس هاى بهداشتى ندارند.
دكوراسيون خانه تنها اضافه كردن يك كاغذ ديوارى با طرحى نو يا لايه اى رنگ جديد نيست. بايد آموخت كه براى هر فضاى خانه چه مبلمانى مناسب است و آنگاه كداميك از ايده هاى پيشنهادى باب طبع شماست ضمن اينكه خلاقيت هاى خود شما نيز در اين روند ارزش فوق العاده اى دارد.
ابتدا به طور اجمالى از كف و كفسازى شروع مى كنيم چيزى كه معمولاً در طراحى هاى داخل بنا و حتى خارج آن نيز به فراموشى سپرده مى شود.
كفسازى با كفپوش بسيار متفاوت است. كفسازى شامل سطوح سخت كف خانه شماست از قبيل سنگ ،موزاييك، چوب و چيزهاى ديگر كه فيكس شده و غيرقابل تغييرند. در حالى كه كفپوش ها شامل فرش ها و سطوحى هستند كه روى سطح كف قرار دارند و قابل تغييرند. براى درك بهتر اهميت كفپوش ها و كفسازى در طراحى داخلى منزل به اين مثال دقت كنيد:
قطعاً اكثر ما قدم زدن در لابى يك هتل بزرگ راتجربه كرده ايم و طرح هاى ظريف نقش بسته بر سنگ هاى كف آن نظرمان را جلب كرده است. آيا مى توانيد به خاطر بياوريد كه احساس شما در طول قدم زدن بر اين سطح چه بوده است؟ سطح براق و درخشنده آن احتمالاً باعث شده است كه از قدم زدن بر آن احساس گناه بكنيد(!) اما در عين حال حس كرده ايد كه چيزهاى مهم و خاصى در آنجا خواهد بود. براى انتخاب كفپوش خانه بايد ببينيد كه مى خواهيد هر فضا چطور به نظر بيايد. براى مثال اگر ظاهرى گمراه كننده براى هال اصلى خانه در ابتداى ورودى برايتان مهم است موزاييك هاى شيشه اى سياه و طلايى به خوبى اين حقه را كارساز خواهد كرد. اما اگر به دنبال فضايى باارزش و اشرافى هستيد فرش هاى گسترده به خوبى اين نياز را برآورده خواهد كرد.
نكته مهم ديگر شناختن روحيه هر فضاست به اين صورت كه بايد فضاهاى مختلف خانه خود را به خوبى بررسى كنيد. اتاق فرزند شما مى تواند با كمدهاى مناسب با ارتفاعى حساب شده جامدادى هاى زيبا و مجسمه هاى ريز و درشتى كه از سقف آويزان شده اند و سقف اتاق را پايين تر جلوه مى دهند مبله شود. روتختى هايى با طرح هايى هماهنگ با ساير رنگ هاى استفاده شده در اتاق را نيز از ياد نبريد.
 


 



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/٧/٢٠ :: ٩:٤٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

ژاک دريدا فيلسوف پست استراکچراليست ۹ اکتبر در پاريس به دليل ابتلا به سرطان پانکراس در ۷۴سالگی درگذشت.

او بر اين باور بود که معنی و آنچه از جمله بر می آيد با هم به گونه ای مشخص و نزديک مرتبط نيستند.بلکه برعکس مدام از يکديگر فاصله می گيرندتا در ترکيبهايی ديگر در کنار هم آيند.در شاعری، در نوشته های ادبی و در مباحث هنرمندانه و معماری هيچ عاملی نمی تواند بدون اشاره به عاملی ديگر که در جمله يا شعرو يا مباحث هنرمندانه حضور ندارد از خود نقش يا معنايی داشته باشد....

 



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/٧/۱٥ :: ٩:٤٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran October 2004

 به نام خدا

018195.jpg

موزه هنرهاي معاصر در بارسلون با ظاهري حجيم، نوراني، سفيد، دست نخورده و دعوت كننده، به طور واضح متضاد با پيرامون فرسوده و مندرسش به نظر مي رسد و تلاش مي كند به بازسازي آن كمك كند. عناصر مجسمه مانند، نماي اصلي خود را براي اثري كامل در برابر خورشيد مديترانه اي نمايش مي دهند و در عين حال به طور كاملا موثر از شدت نور خورشيد براي ورود به ساختمان مي كاهند.
ستون هاي باريك سفيد، نرده ها، آجرهاي شيشه اي و ساير قسمت هاي پوسته سفيد، نور مسرور كننده و فرم فضاها، زمينه رقابت را براي موزه هنرهاي معاصر بارسلون فراهم كرده، آن را شايسته توجه و تمركز مي كنند. در طول بازديد از موزه كاملا واضح است كه بسيار ي از مردم بيشتر براي عكس گرفتن از خود موزه در تلاشند تا مشاهده كردن نمايشگاه ها!


موضوع مطلب :



 

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran October 2004

 به نام خدا

018186.jpg


شهر تبريز از دوران بسيار قديم در مسير راه هاي تجاري قرار داشت و افزون بر آن، توليد صنايع دستي و انواع كالاها براي صدور به ساير شهرها، بخش مهمي از فعاليت هاي اقتصادي آن را شامل مي شد، به همين سبب بازار تبريز از قرن هاي نخستين اسلامي، از شهرتي خاص بر خوردار بود و براي پاسخگويي به فعاليت هاي تجاري ، منطقه وسيعي از شهر را در برمي گرفت. بنا به گفته هينريش بروگش تبريز به سبب نزديكي به مرز روسيه و تركيه از موقعيت اقتصادي خاصي برخوردار بوده و بازرگانان ايراني در زمينه تجارت خارجي به شكلي فعال كار مي كرده اند.
بازار تبريز در دوره هاي پيش از دوره قاجار از اهميت بيشتري برخوردار بوده است. اما بيشتر سراها، تيمچه ها و راسته هاي بازار در دوره قاجار ساخته شده يا توسعه پيدا كرده است.
جهانگردان مختلفي در سفرنامه خود به اين بازار اشاره كرده اند. براي مثال جكسن در سفر نامه خود، بازار را اينگونه تصوير كرده است: بازار سقف دارد و هر سقف آن به وسيله معبر باريك درازي از قسمت ديگرش جدا مي شود و در دو طرف آن، دكان ها و شاه نشين ها ساخته اند...خريداران داخل دكان ها نمي شوند بلكه حين عبور از معبر تنگ و باريك بازار با فروشندگان به معامله كردن مي پردازند.
اعتماد السلطنه نيز درباره بازار تبريز اظهار داشته است كه سقف بسياري از قسمت هاي بازار كه تيرپوش بوده به حكم نواب والا شاهزاده مويد الدوله طاق پوش شده است. به گفته وي تعداد كاروانسراها و تيمچه ها چهل و پنج باب بوده است.
در كتاب مرآت البلدان اشاره شده است كه علاوه بر بازار اصلي و دايمي شهر، در كنار برخي از دروازه ها بازارها يا بازارچه هايي نيز شكل گرفته بوده است كه تا چند دهه پيش بعضي از آنها مانند بازارچه رنگي خيابان، بازارچه در باغميشه، بازارچه شتربان و چند بازارچه ديگر باقي بوده است و هم اينك نيز آثار برخي از آنها را مي توان مشاهده كرد.
بازار تبريز يك شبكه ارتباطي متشكل از تعدادي راسته هاي موازي و متقاطع است كه دو راسته اصلي تر آن عبارت از دو راسته شمالي و جنوبي است كه تقريبا با هم موازي هستند.تعدادي راسته عمود بر اين دو راسته نيز وجود دارد كه مهمترين آن، مسير و امتداد بازار حرمخانه ، بازار كفاشان و بازار مسچي است.
برخي از بخش هاي راسته هاي بازار كه به اصناف يك حرفه اختصاص دارد، بازار خوانده مي شود، مانند بازار كفاشان، بازار كلاهدوزها.هر يك از راسته ها يا ساير فضاهاي منسجم بازار تبريز مانند ساير بازارها به عرضه كالاهايي خاص اختصاص دارد، براي مثال، كفاش ها در راسته اي نسبتا معين جاي دارند و سراها و تيمچه هاي فرش فروشان غالبا از فضاي عرضه ساير كالاها متمايز است. البته در دهه هاي اخير نوعي در كنار هم قرار گرفتن برخي از فعاليت ها و فضاهاي متنوع در برخي از راسته ها - به خصوص راسته هاي واقع در كنار خيابان ها و بخشي از بافت بازار كه از تحولات شهري در چند دهه اخير تاثير پذيرفته است - مشاهده مي شود.
دكان ها كنار راسته هاي اصلي و فرعي قرار دارند و فضاهاي واقع در پشت آنها به كاروانسراها و تيمچه ها اختصاص يافته است.چند باب از سراها مانند سراي امير و سراي حاج سيد حسين جديد به گونه اي در بافت بازار قرار گرفته اند كه داراي سه يا چهار ورودي و مسير دسترسي هستند، در حاليكه بيشتر سراها مانند سراي ميرزا مهدي، سراي جعفريه، سراي سيد حسين ميانه و سراي ميرزا شفيع، دو فضا و مسير ورودي دارند و برخي از سراها نيز يك ورودي دارند. سراي امير بزرگترين سراي بازار تبريز است. در چند مورد مشاهده شده است كه گسترش يك سرا به از ميان رفتن حياط آن منجر شده، به اين ترتيب كه چند رديف دكان در وسط سرا ساخته شده و شكل باز آن كاملا دگرگون شده است. تيمچه ها نيز كه فضاهايي سر پوشيده اند غالبا شكلي خطي، مانند يك مستطيل باريك و كشيده دارند و سقف بسياري از آنها توسط طاق و كاربندي ساخته و تزئين شده است.


پي نوشت: سلطان زاده، حسين، 1376، تبريز خشتي استوار در معماري ايران، چاپ اول، تهران، انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي.


موضوع مطلب :


به نام خدا

 

به گفته میر جا الیاده، متخصص مشهور در تاريخ اديان، انسان برای تعیین و تقدیس مکانی مانند زیارتگاه و معبد به عنوان مکانی مقدس، مرجع ثابتی انتخاب می کند تا جهان پیرامونش را بسازد. این روش عمل در واقع تقلیدی آگاهانه از خدایانی است که طبق بسیاری از اعتقادات جهان را با شروع از یک نقطه ثابت آفریدند و سپس به اطراف گسترش دادند.

 

خداوند متعال جهان را شبیه آفرينش يك جنين آفريد.همان طور كه جنين از طريق ناف رشد مي كند ،خداوند هم جهان را از طريق ناف خلق كرد و از آنجا آنرا در همه جهات گسترش داد. 

                                                                   سنت عبری 

                                                                                                                         

 

 

انسان ها برای تبدیل آشفتگی همگن و بی شکل فضا به جهان خودشان سعی می کنند مکانهایی مقدس کشف کنند. این مکان اغلب ساختمانهایی است که در مرکز خود ستون، دیرک، یا درختی دارد که یک نماد است برای محور کیهانی و وسایلی که ارتباط از سطح کیهانی به سطح دیگر را ممکن می سازند.

انسان برای خلق مکانی مقدس در یک فضای همگن، نمادی از محور کیهانی بر پا می کند و به این ترتیب آن مکان را در مرکز عالم قرار می دهد.

الیاده اعتقاد دارد که عالم مراکز متعددی می تواند داشته باشد که برای هر قبیله و یا قوم متفاوت است.اعتقاد انسان متدین جوامع مذهبی این است که کشور، دهکده و معبدش همگی در مرکز عالم قرار دارد اما با این حا ل می خواهد که خانه اش نیز در مرکزیت قرار داشته باشد.

به این ترتیب خانه همانند شهر و معبد، نمادی از جهان شد و انسان همانند خدا که مسئول آفرینش جهان است، مسئول آفرینش خانه شد.خانه نیز همچون معبد و زيارتگاه ،از طريق آيين هاي مذهبي مورد تقديس قرار گرفت.

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸۳/٧/۱٢ :: ٤:۳٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran October 2004

 

به نام خدا
 
پايتخت جديد مالزي، نمادي نو براي پيشرفت و افتخار ملي اين كشور است.

017757.jpg

پوتراجايا مركز اداري جديد دولت فدرال مالزي است كه از پايتخت كنوني كوالالامپور فاصله اي حدود 60 كيلومتر دارد؛ در عين حال كوالالامپور همچنان به عنوان مركز اقتصادي و تجاري باقي خواهد ماند. انتقال دستگاه  هاي
اجرايي و اداري از كوالالامپور به پوتراجايا در خط مشي سياست هاي دولت براي همگن كردن و غير متمركز ساختن زمينه هاي پيشرفت در نقاطي غير از كوالالامپور است. پيشرفت كوالالامپور در بسياري از زمينه ها باعث ايجاد انگيزه سكونت در آن شده است و اميد مي رود كه اين رشد و ترقي در جزيره كلنگKlang هم ادامه پيدا كند.پوتراجايا اولين باغشهر هوشمند مالزي ناميده شده است. در واقع اين شهر يك شهر نمونه است؛ مركز سيستم عصبي يك ملت و مكاني ايده آل براي زندگي كردن، كار، تجارت و شركت در فعاليت هاي ورزشي و هر آنچه كه بخواهيد!
پوتراجايا وعده يك زندگي با كيفيت و راحت را مي دهد؛ باغ هاي بوتانيكي، سبزه هاي انبوه و پارك هاي پراكنده در سطح شهر به وسيله مكان هاي وسيعي از آب احاطه شده اند. مناطق مسكوني با قطب هاي تجاري و مراكز رفاهي عمومي كه براي يك محيط زندگي - كار ايده آل طراحي شده اند، حمايت مي شوند.
پوتراجايا بر اساس دو زمينه اصلي طراحي شده است: باغشهر و شهر هوشمند؛ در ُاصل به مفهوم باغشهر، پوتراجايا بايد يك نمونه عالي و شايد هم بهترين از طراحي شهري و ايده هاي معماري منظر باشد تا يك شهر در حال تپش و زنده. موقعيت استراتژيك آن در ميان ابر كريدور رسانه ايMultimedia Super Corridor ، آخرين دستاوردهاي تكنولوژي كامپيوتر و عصر اطلاعات را وارد پوتراجايا خواهد كرد. شهر به گونه اي طراحي شده است كه تا حد امكان از فشارهاي زندگي مدرن بكاهد. فرم شهر با توجه به توپوگرافي، اقليم محلي و منابع فرهنگي طراحي شده است؛ ضمن اينكه خلق فضاهاي شهري جالب توجه، مد نظر قرار گرفته است و ديدها و مناظر وسيع و بديعي به وجود آمده است.مجموعه اي از بناهاي هوشمند و سيماي فراسازه اي نيز در شهر به چشم مي خورد.
در واقع شهر برمبناي 3 ايديولوژي ساده ساخته شده: انسان و خالق او، انسان و انسان و نهايتا انسان و طبيعت.پوتراجايا يكي از آن شهرهايي است كه هر كدام از ما ممكن است در ذهن خود تصوير آن را براي شهر ايده آل ساخته باشيم. شهر، كاملا بر مبناي اصول شهر سازي ساخته شده و نشانه هاي شهري كه بازگو كننده هويت ملي - فرهنگي است نيز در نقاط مختلف آن پراكنده شده است. مساجد پوترا، داتاران پوترا و سري پاندا با معماري تحسين برانگيز مالزيايي اسلامي نمونه هايي بي نظير از آنها است.


موضوع مطلب :


۱۳۸۳/٧/٩ :: ٥:۱٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran September 2004

به نام خدا

 
تعامل خانه و طبيعت در اثر خانه جيووانيتي، كوچكترين پروژه مسكوني ريچارد مير

اين خانه كوچكترين پروژه مسكوني ريچارد مير Richard Meier است؛ خانه جيو وانيتي در سايتي شيبدار در محله اي مسكوني و شهري در شرق مركز پيتس بورگ واقع شده است. پنهان بودن از ديد خيابان هاي اصلي و فعاليت ها و نشانه هاي طبيعي شهري، اختيارات ويژه اي در اختيار مير قرار داده است تا او با جهت دادن به بسياري از فعاليت هاي خانه به سمتي دور از شهر و خيابان، به پلاني ساده و نماهايي بدون پيچيدگي دست يابد.
معمار، شيب ملايم را به خوبي به كار برده است؛ او به ساده سازي برنامه و جاي گيري خانه در سايت توجه داشته و نهايتا به عنوان يك نتيجه ايده آل از جاي گيري خانه در محوطه در بالاي شيب با پنجره هاي متعدد و محدوده اي دور شده از خيابان اصلي، در حاليكه نمايي به نسبت ساده را در معرض ديد بينندگان قرار مي دهدپروژه به كار خود به مانند بسياري از طراحي هاي مسكوني موفق ديگر وي كه يك زندگي شخصي را همراه با مناظري گسترده در اختيار صاحبانشان قرار مي دادند، پايان داده است. تراس هاي خانه جيووانيتي رو به سمت قطعه زميني از چمن، چند درخت و خانه ديگري در فاصله اي نه چندان دور قرار دارد. به نظر مي رسد كه مير از دانستن اين حقيقت كه خانه اي بسيار نزديك به پروژه ساخته خواهد شد، سر باز زده است هر چند اين موضوع در روند ساخت پروژه فهميده شدو تصميم گرفته است پروژه را همانگونه كه قبلا در موقعيت هاي مختلف در پروژه هاي بزرگتر انجام داده بود حل كند، به همين خاطر تا حدودي حقايق سايت را ناديده گرفته است.


به هر صورت خانه پيتس بورگ با اندازه نسبتا كوچكش، همانند ميان پرده اي براي نمايشنامه معماري مير است! نرده هاي سفيد، موزائيك هاي بزرگ و قوس هاي هميشگي اينجا نيز كاملا آشكار است.
در اينجا معمار، قابليت و توانايي اش را در خلق فضاهاي بسيار خصوصي كوچك با احجامي كه در روش بدون نقصش به نمايش در مي آيند نشان داده است، قابليتي كه او نتوانسته بود حتي بعضا، در پروژه هاي بزرگ به وجود بياورد.
اين خانه كوچك، نمايشگاه حركات زيركانه يك معمار با تجربه است؛ بازديد كنندگان همواره به دنبال چيز بيشتري مي گردند. آنها مايلند خانه را دور بزنند همانطور كه كسي دوست دارد مكعب روپيك را آنقدر جابه جا كند تا تمام اجزاي آن سر جاي خود واقع شوند و نتيجه چيزي نيست جز يك اثر ذي قيمت!
مارتين فيلر در از خانه و باغ در مورد خانه جيووانيتي نوشته است: با تمام مشكلاتي كه اكنون براي خانه پيش آمده است مانند ريختن مقدار زيادي از گچ هاي نماي پشت خانهجيووانيتي كه البته در حال حاضر مالك خانه نيست در مورد آن گفته است: چگونه مي توانم زندگي در خانه اي را كه ريچارد مير طراحي كرده است توصيف كنم؟ پاسخ اين است: نور، نور، نور، نور.



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ