۱۳۸٤/۳/٢۱ :: ۱٢:٠٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

هر چند ممکن است اين مطلب در ابتدا به معماری بی ارتباط به نظر برسد اما سعی خواهم کرد در مطالب آينده ربط آن را به معماری توضيح دهم. تا  آن زمان:

برخي شيوه هاي شناخت  با رسانه هاي همگاني گسترش مي يابند و تقويت مي شوند، مشروعيت عظيمي به دست مي آورند و به شيوههاي راضي كننده و غالبا جذاب در ميان خيل انبوهي از پيام گيران پراكنده مي شوند. تلويزيون اين كار را با پخش روزمره برنامه هاي سرگرم كننده، اخبار و آگهي هاي بازرگاني انجام مي دهد. شايد اين رسانه آشكارترين ناقل شيوه هاي شناخت چيره باشد اما تمام رسانه هاي همگاني، از جمله اشكال كمتر مشخص آن مانند تمبرهاي پستي، جعبه آينه مغازه ها، برچسب سپرهاي خودرو، پيراهن هاي آستين كوتاه تبليغاتي، حتي موزه ها و صورت هاي غذا در غذاخوريها پيامهايي در بر دارند كه در خدمت منافع گروههاي ويژه_ و نه ديگران_ هستند. براي نمونه، آموزه هاي عقيدتي ارائه شده در برچسب هاي معروف خودروهاي امريكايي را مي توان در قالب چنين جملاتي به وضوح ديد:

تبليغات

 

كسي كه با بيشترين تعداد اسباب بازي بميرد، برنده است!

بدهكارم، بدهكارم پس سريع مي روم سر كارم!

خودروي ديگر من پورشه است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۳/۱٩ :: ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

در ۲ يادداشت قبل در توضيح بنای استوديو های شبکه Tv Am توضيح داده شده بود كه لبه خارجی بنا از يورو وال ساخته شده است. خواندن اين مطلب انگيزه ای برای جستجوی بيشتر يورو وال شد. گمان می كنم احتياجی به ترجمه متنی كه در يكی از كارخانجات سازنده و توليد كننده يورو وال برای آن آمده است نيست.

توضيح:

EUROWALL is a 100% CFC-free insulation board with a core of rigid polyurethane foam, faced on both sides with a grey, gasproof and multi-layered complex of kraft and metal foil.

ابعاد:

Standard:
600mm x 1200 mm
thickness: 30, 40, 50 en 60 mm 
on request: thickness 70 and 80 mm

خصوصيات ظاهري:

Flat grey, gasproof and multi-layered complex of kraft and metal foil

مزايا:

 

High thermal insulation (saving energy of air-conditioning and heating)

Construction timeis reduced to 80%

Saving in material cost and employee work hours, up to 50%

Storm, gale force and earthquake resistance

Concrete and plastering

Small foundation and no need for pillars

Durable and strong

Quality approved materials

Waterproof

Fireproof

Termite proof

High production output capacity

Low transport cost

Reduce waste

Utilize local workers

Create jobs

 



موضوع مطلب :


به نام خدا

مطلب زير از مجله طاق که در دانشکده معماري دانشگاه هنر اصفهان (  شماره اول ) چاپ می شود برداشت شده است. من شخصا مجله را مطالعه نکرده ام اما ظاهرا عنوان آن لطفا فسيل نباشيد بوده است. فکر می کنم خواندن آن خالی از لطف نيست:

... وبلاگ دارای خصوصيات منحصر به است ؛ برد اجتماعی بالايی دارد ، حال آنکه تبلور و نماد فرديت انسانی در پهنه ی وب است. ميان خواننده و وبلاگ نويس رابطه ای دو طرفه حاکم است ؛ رابطه ای ساده و هوشمندانه : کامنت ها – Comments تمام حايل های ميان نويسنده و خواننده را برداشته اند و نظرات و عقايد اشخاص در معرض قضاوت همگان قرار داده اند ؛ گويی وبلاگ سفره ای کامل برای همزيستی و همنشينی افراد است.
با وجود گسترش شگفت انگيز وبلاگ های فارسی ظرف دو سال اخير نمی توان کمبود اطلاعات – Information فارسی را کتمان کرد. معمولا جستجوی فارسی  Persian searchدر اينترنت ، چيزی نصيب پژوهشگر نمی کند. اين کمبود منابع فارسی مشکلاتی را برای وبلاگ نويسان ايجاد کرده است . نينا شاهرخی وبلاگ نويس وبلاگ «معماری را بياموزيم» تاکيد مي کند ، تاکيد می کند که هيچ سايت فارسی قابل استنادی را در زمينه معماری سراغ ندارد.
کمال يوسف پور از وبلاگ «زروان» کمبود منابع فارسی را تاييد می کند و معتقد است رفع اين کمبودها کار دراز مدت می خواهد و همت جمعی خود دانشجويان را در توليد محتوای فارسی معمارانه می طلبد چرا که :
« ... درنهايت سود اين کار عايد خود آنها خواهد گرديد. دانشکده های معماری نيز می توانند با راه اندازی سايت های فعال و انتشار الکترونيکی پژوهشهای دانشجويان ، گام مهمی در اين راستا بردارند ... با اين کار پروژه های دانشجويی به منابع قابل استفاده عظيمی در اينترنت تبديل مي شوند.»
اگر منابع فارسی در اينترنت کم هستند ، پس وبلاگ نويسها چگونه به جمع آوری اطلاعات می پردازند ؟ به نظر می رسد بسياری از وبلاگها تنها کپی های ترجمه شده ای از مطالب خارجی در اختيار خواننده قرار می دهند. به عبارت بهتر بيشتر وبلاگها تنها به نقل از سايتهای معتبر معماری اکتفا می کند اما نينا شاهرخی با وجود اينکه شيوه های وبلاگ نويسی را متفاوت با هم می داند ، می گويد :
« من شخصا تا به حال با وبلاگی که فقط به معماری خودی بپردازد ، و هيچ ترجمه يا ارجاعی به سايتهای خارجی نداشته باشد ، برخورد نکرده ام»
از او درباره ی منابع خبری اش سوال می کنم :
« محل بدست آوردن خبر که مشخص است ! روزنامه های روز دنيا گاهی تحقيق های دانشجويی ، سايتهای معتبر يا مهجور معماری و البته به ندرت کتب معماری... »
«يوسف پور» استفاده ار منابع خارجی را بهتر می داند :
«مفهوم واقعی تولید محتو همین است و تکرار مطالب فارسی اندک موجود هيچ ارمغانی برای ايران نخواهد داشت.»
اگر به ذات پديده اينترنت نگاهی کنيم ، در می يابيم که مساله به روز بودن ، دغدغه ی مهم ساکنان دهکده جهانی است. ما اگر خود توليد کننده علم نيستيم ، می توانيم همگام با دانش روز منابع مورد استفاده را برای پژوهش گران ايرانی فراهم آوريم.
« يوسف پور » خوش بينانه به اين قضيه مي نگرد و وبلاگها را به روزتر از فصل نامه های معماری می داند. حال آنکه «شاهرخی» بسياری از وبلاگها را «وبلاگهای فسيل» می داند و اشاره کند که بسياری ار اين وبلاگها مدتهاست به روز نشده اند : «اما در مورد آن تعداد انگشت شمار وبلاگهای معماری که خودم را مقﻯد می دانم لاقل يک بار در هفته به آنها سر بزنم ، اکثريت بر اساس آخرين خبرهای روز هستند .»
ترديدی نيست که تعداد وبلاگهای فعال در زمينه معماری در ايران بسيار محدود است از شاهرخی و يوسف در مورد تبادل دانش بين وبلاگهای فعال پرسيدم ؛ يوسف پور معتقد است :‌«بين وبلاگهای معماری همکاری و هماهنگی از پيش تعيين شده ای وجود ندارد و باطبع تبادل دانش هم به ندرت و بسيار کم صورت می گيرد.»
شاهرخی کمبود وقت را عامل اصلی عدم ارتباط بين وبلاگ نويسها می داند. او نيز کامنت ها Comments را مجرای مهم برای تبادل اطلاعات مجازی بر می شمارد.
وبلاگها قدمت چندانی ندارند و مثل هر پديده ی نويی زمان طولانی صرف می شود که مورد قبول اجتماع قرار گيرند ؛ اما مقتضيات زمان باعث شده است که دانشجويان معماری - که در واقع خوانندگان ايده آل وبلاگ هستند - خيلی زودتر با اين پديده روبرو شوند. اکثر وبلاگ نويسان استقبال دانشجويان را راضی کننده می دانند. نگاهی به کامنت های هر وبلاگ اين نکته را تاييد مي کند. هرچند « شاهرخی » گلايه مي کند که هنوز بسياری وبلاگ را به رسميت نمی شناسند.
بی گمان به روز بودن وبلاگها و استفاده از منابع معتبر و دست اول ، اعتماد دانشجويان را جلب خواهد کرد. اين يک واقعيت است که دانشجويان معماری نيز به شدت با کمبود منبع دست و پنجه نرم می کنند و در حالی که نشر کتب معماری در ايران نظام خاصی ندارد ، وبلاگ می تواند جای خالی کتاب را پر کند. اما آنچه که نگران کننده است ، «باری به هر جهت » بودن بسياری از وبلاگهاست. اکثر وبلاگهای معماری برنامه ی کاری مشخص را دنبال نمی کنند . نشر مطالب علمی به صورت جسته و گريخته ، تنها فضای موجود را آشفته تر می کند.
«يوسف پور» آرشيو وبلاگش را مويد وجود برنامه ريزی در کارش می داند : «من شخصا سعی می کنم که در کارم از نظر انتخاب موضات و تعداد و زمان انتشار آنها ، از نظمی مشابه يک مجله پيروی کنم. تا به حال هم کاملا طبق برنامه و به طور منظم پيش رفته ام ... . »
«شاهرخی» شيوه ای ديگر را برگزيده است : «مقيد به نوشتن در روز يا ساعت خاصی نيستم ، اما تمام مطالبی را که در طول روز با آنها درگير هستم و به نظرم جالب می آيند را اگر فرصت داشته باشم در وبلاگ می گذارم. ضمن اينکه خيلی وقت ها فقط برای وبلاگم و برای اينکه مانند وبلاگهای فسيل نشود نگرانم و سعی می کنم مطلبی را پابليش کنم !»
از تعداد وبلاگهای معماری اطلاعاتی در دست نيست ؛ بسياری از آنها تعطيل شده اند ، بسياری مطالب نامربوط منتشر می کنند و تنها تعداد کمی به مطالب تخصصی توجه دارند. وبلاگهای بسيار زيادی را می توان يافت که توسط دانشجويان معماری اداره می شوند اما در انها هيچ اثری از «معماری» نيست.
اين وبلاگها تنها به توضيح جو حاکم بر دانشکده های معماری بسنده کرده اند و  ىا حداکثر جملات به ظاهر پر معنايی درباره ی معماری عرضه می کنند.
«شاهرخی» تعداد وبلاگها را کافی می داند و معتقد است به دليل محدود بودن منابع احتمال اينکه بيشتر مطالب تکراری شوند وجود دارد.
در نقطه مقابل «يوسف پور» تعداد وبلاگ ها را به هيچ وجه کافي نمي داند. او دليل حرف خود را چنين بيان مي کند :
« ... هم اکنون با کمی اغماض می توان گفت بيش از ۱۰ وبلاگ معماری فعال و مفيد وجود ندارد. »
در پايان متاسفانه ، می توان گفت ک وبلاگ نويسان و خواننده ها ديگر شوق و شور اوايل راه اندازی وبلاگها را ندارند. ( درست مثل هر تب ديگری ). «شاهرخی» به وقت گير بودن نوشتن وبلاگ تخصصی اشاره مي کند و معتقد است :‌«هيچ کس تنها به خاطر وجود «موج» وبلاگ نويسی ، وبلاگ نخواهد نوشت.»
او «تب» فروکش کرده را بيشتر متوجه وبلاگهای شخصی می داند. شاهرخی پای مساله ی مهمی را پيش می کشد ؛ مساله ای که نبايد از آن فرار کنيم:
«تا وبلاگ راه بيفتد و روش استفاده صحيح آن را بياموزيم کلي راه باقی است!»



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۳/۱۳ :: ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

نما بخش مهمي از بنا

 

در نما مسائل بسیار مهمی از نظر فضای معماری تحقق می یابد. رابطه فیزیکی و بصری بیرون و درون و رابطه جنبه ایستا و متحرک ساختمان. یعنی فرم و کاربری. حجم اگرچه سه بعدی است دارای فرمی خارجی است که توسط سطوح بیان میشود. نما در توصیف کلی از همین سطوح تشکیل شده است. بحث نما به مفهوم خاص ان از جایی شروع میشود که سطوح یا سطحی مهم و اصلی که به دلیل قرارگرفتن در معرض دید بیشترین اطلاعات را در مورد حجم ساختمان انتقال میدهد و با آگاهی از خاصیت سطحی بودن وبا فکر ارزشگذاری بر این خاصیت ایجاد میشود.

   فارغ از مباحث نظری در عمل نمای ساختمان از مقوله نمای ترسیمی در فرایند طراحی ساختمان جدا نیست.یکی از مواردی که باعث عدم کارایی نمای سنتی در معماری امروز شده آن است که امروزه معماریهای نو کاملا بصورت سه بعدی طراحی و ارائه میشود.  این مقوله باعث شده که نما بعنوان عنصر سطحی تحت شعاع قرار گرفته است.

در معماری رایج جهان طراحی بر اساس پلان و نما –در حالی که اولی ماهیتا کاربردی-فنی ودومی صرفا زیبایی شناسی است- فضاهایی را تولید کرده است که ترکیب بندی از نوع دیاگرامی –کاربردی دارند. نما عنصری جداگانه است که در فرایند طراحی در جدال با پلان قرار میگیرد ودر پیروزی قانونمندی پلان بر نما به فضای زشت کاربردی و عکس آن به فضای تزئینی ولی در باطن خراب و غیر قابل استفاده می انجامد.

گرایشهای جدید

  پس از رواج نمای پرده ا ی بحث نما با مفهوم جدید پوسته مطرح شد. بکارگیری تکنولوژیهای متعلق به رشته های دیگر مثل صنعت چاپ روی شیشه و پلاستیک و...نماها و پوسته هایی را بوجود آوردند که به لحاظ جلوه بیرونی و باز تاب درونی استثنایی و جذاب هستند. به همین دلایل پوسته بعنوان پروژه ای مستقل که هدفش حل روابط بیرونی ونه درونی ساختمان است مطرح شد.

  از آنچه گفته شد در می یابیم که مسیر تاریخی مهماری به جایی رسیده که نما به مفهوم سنتی کارایی خود را از دست داده است.این مقوله نظیر هر سنت دیگر برای ادامه بقا به تحول و دگرگونی نیاز دارد.دگرگونی که به بازنگری تعدادی از مبانی پایه ای نما مربوط است . خلاقیت و پیشبرد بحث معماری زمینه ای وسیع را در پیش رو دارد که ظاهرا تا مدتها جای کار دارد.

 

                                                                                              مجله معمار 

 

 

نماي استوديو شبكه TV AM در بريتانيا

 اين پروژه جاه طلبانه شامل عناصر پوشاننده معماري و همچنين دهنده معماري به استوديو هاي TV AM مي باشد. بنا بوسيله تري فارل  طراحي شده است. ما عبارت پوشاننده  Covering   را براي دادن ايده فضايي حاوي همه چيز به كار مي بريم، مانند يك كارگاه صنعتي بزرگ، جايي كه كاركنان آن مي توانند هرچيزي را كه دوست داشته باشند، هركجا كه مي خواهند بگذارند. تصويري كه از چنين ايده اي به دست آمد يك نتيجه منطقي از هدف بنا بود. اين بنا ساختماني صنعتي بود، ولي ساختماني كه نوع بسيار خاصي از صنعت را در خود جاي داده بود كه يكي از معاني آن سرگرم كردن عموم بود. در نتيجه تصويري كه از بنا مد نظر بود، با ذائقه عمومي مقايسه شد؛ تمام كساني كه برنامه هاي TV AM را مي ديدند يا گوش مي كردند. اين ملاحظه باعث شد چيزي بيش از معماري صرف در طراحي استوديو ها لحاظ شود. مثلا: يك نفر تزئينات خاصي را پيشنهاد مي كرد، يك اسباب بازي تزئيني شبيه خانه هايي كه بچه ها از قطعات رنگارنگ پلاستيكي مي سازند!

با نگاهي به خارج بنا مي توانيم بعضي ازچيزهايي را كه در داخل با آن روبرو خاهيم شد، حدس بزنيم. نماي مات و بلند خارجي به ما مي گويد كه ما با سازه اي برخورد داريم كه تمايلي به نمايش آنچه در درون دارد ندارد. ورودي بنا فرمي از يك طاق است كه با يك سازه فلزي لوله اي كه ورقه هاي آن ديد به سمت ورودي را قاب كرده، ادغام شده است. نما از 2 بخش تشكيل شده است و اين دو بخش با سازه هاي لوله اي به هم متصل شده اند. طاق بالايي يك سازه فلزي توخالي است كه خود متشكل از 3 بخش است. سر هم كردن اين سازه ها چندين روز كار برده است.

اين فرم اسكلت مانند طوري نظام يافته است كه اصطكاك و برخورد با باد در آن كاهش يافته باشد و باعث منسجم به نظر رسيدن دو بخش جدا از هم نما شود. علاوه بر موارد ذكر شده اقتصادي بودن طرح نيز مد نظر بوده است. در وسط طاق، مجسمه اي به شكل سنگ بنا قرار دارد. اين قسمت از مجموعه اي از ورق هاي آلو مينيومي كه آب نقره داده شده اند و با اسپري به رنگ آبي در آمده اند ساخته شده است.

رنگ سازه هاي لوله اي با قرمز پررنگ آغاز و با زرد به پايان مي رسد. معمار نما را طوري طراحي كرده است كه مانند يك بيلبورد عظيم به نظر بيايد. نتيجه نهايي اين پروژه تنها ملاحظات تكنيكي نيست بلكه مسائل زيبائي شناختي نيز در طراحي آن بسيار موثر بوده است. اين بنا بازتابي است از آنچه تري فارل اعتقاد داشت كه تصوير TV AM بايد باشد. بلافاصله در پشت اين نما مي توان استوديو ها و ساير فضاهاي وابسته به آن مانند اتاق ها ،دفاتر كار و ... را پيدا كرد.

بنابراين مي توان به اين نما به عنوان تلاشي براي خلق يك بخش نفوذ ناپذير، در ارتباط با محيط خارج، بدون پنجره و با سيستم اكوستيكي كه تمام فعاليت هاي درون را از سو صداي خيابان حفظ مي كند، نگريست. به همين خاطر قطعا لازم است مصالح مصرفي پر ارزش باشند، در برابر باد و باران مقاوم و به سهولت قابل نگهداري باشند و گذشته از اين ها به راحتي نصب شوند. مصالح عمده اي كه براي نماي اين بنا استفاده شده است يورو وال است كه به خاطر نتايج مثبتش و انعطاف پذيري آن براي طراحان بسيار شناخته شده است.

قوس نما به وسيله مجموعه اي از نوارهاي مستقيم شكل داده شده است. به نوارها چوب اضافه شده است تا به حجم آن اضافه شود. مواد پركننده كه با ورق هاي نقره PVF2  پوشانده شده اند نيز شكل دهنده خروجي بنا هستند. درزگيري كردن اتصالات اين بند و بست ها كه مشكلي اساسي و سخت و غير قابل حل به نظر مي رسيد در اين بنا با استفاده از نئوپرن ( لاستيك مصنوعي با مقاومت بالا در برابر نور، خورشيد و روغن) حل شده است.

اين مصالح نه تنها به عمليات خاصي براي نصب نياز داشتند بلكه به مردان متخصص نيرومندي نيز محتاج بودند.

حروف بزرگ نشانه بنا كه در لبه انتهايي نما قرار گرفته اند، از ورقه هاي آلومينيومي ساخته شده اند. حروف با كل طراحي نماي ساختمان هماهنگ هستند. آلومينيوم جزء مصالحي است كه بسيار راحت مي شود با آن كار كرد و مزاياي ديگري همچون سبك وزن بودن كه خصلت لازمي است براي حروف بزرگ نما كه بايد معلق و يا به نماي پنجره مركزي ثابت شده باشند.

Tv Am

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۳/۱٢ :: ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

علت تاخير ۱۰-۱۲ روزه اين روزهايم گرفتاری های اخير است. اما به زودی خواهم نوشت.



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۳/۱ :: ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

بناها از لحاظ كاربري به چند دسته كلي تقسيم مي شوند:

بناهاي عمومي مانند: سالن هاي شهري، ايستگاه هاي راه آهن، بيمارستان ها، سيلو ها، رصد خانه ها، مدارس و دادگاه ها و ....

 

بناهاي خصوصي مانند: قلعه ها، قصرها، ساختمان شوراي شهر و كشور و ...

 

بناهاي تجاري مانند: بانك ها، انبارها، سوپر ماركت ها، كشتارگاه ها، تعميرگاه ها، بندرگاه ها، فانوس دريايي و ...

 

بناهاي صنعتي مانند: آسياب ها، كارگاه ها ، كارخانجات و ...

 

بناهاي روحاني مانند : مقبره ها، كليساها، ديرها  و پرستشگاه ها و ...

 

بناهاي روستايي مانند: خانه هاي روستايي، اصطبل ها، خانه هاي شكار، دامداري ها و ...

 

هر كدام از كاربري هاي ذكر شده نوعي معماري خاص را مي طلبد كه به نوعي بازگو كننده هويت دروني بنا نيز باشد...    ادامه دارد

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ