۱۳۸٤/٤/٢۸ :: ٩:٥۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 به نام خدا

همانطور كه در يادداشت هاي قبلي نوشته بودم قصد داشتم راجع به نمايشگاه بنويسم.  دوشنبه شب نمايشگاه بودم و اين بازديد 3 ساعت طول كشيد.

نمايشگاه در 2 بخش برگزار شده بود تعدادي از غرفه ها در سالن هاي سرپوشيده و تعدادي نيز در فضاي باز واقع شده بودند. اكثر غرفه ها به كارخانجات توليد كاشي و سراميك اختصاص داشت(لطفا سعي نكنيد اين موضوع را با بخش عمده تبليغات بازرگاني كه پفك و ماكاروني است مقايسه كنيد!). هر چند در بين غرفه ها ( عمدتا غرفه هاي فضاي باز ) محصولات خاصي مثل نماي روز اروپا و مصالح خشك نيز به چشم مي خورد. براي من شخصا طراحي غرفه هاي داخل سالن بيشتر از محصولات ارائه شده جذاب بود! در انتها بايد گفت براي كساني كه نمايشگاه مصالح اسفند 83 تهران را ديده اند تصور فضاي نمايشگاه  كار چندان سختي نيست . به عبارت ديگر تكرار مكررات! هرچند از حق نگذريم در مقياسي محدودتر!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/٢٦ :: ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


به نام خدا

به زودی گزارشی در مورد:

هشتمين نمايشگاه بين المللی ساختمان و خدمات مهندسي؛

سومين نمايشگاه بين المللی تاسيسات؛

هشتمین نمايشگاه بين المللی کاشی و سراميک و چينی بهداشتی؛

ويژه متخصصين ۲۶ لغايت ۳۱ تيرماه ۱۳۸۴

بليط نمايشگاه

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/٢۱ :: ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

خواندن بعضی از جملات - هرچند کاملا بی ربط- گاهی چندان خالی از لطف نيست:

Comments about the 2002 Public Markets Conference :

 

"Excellent, well planned, informative and fun" ... "A great conference, very helpful" ... "Wonderful market tours and new ideas to try at our market" ... "The speakers and participants had such a wide breadth of experience - it was a great opportunity to network" ... "Keep doing them!"

 

 

 


موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/٢٠ :: ٧:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

" دهه 60: مونترال بزرگ مي انديشد" با نگاهي به 11 سپتامبر در مركز معماري كاناداCCA در مونترال تاثير معماري و طراحي شهري دهه 60 را بر شهر مورد مطالعه قرار مي دهد. نمايشگاه از مدارك غني آرشيو شده CCA مانند طراحي ها، اسكيس ها، فيلم ها و ماكت هاي اصل معماري و در مقياس شهري آن زمان .

 

 

مجموعه اي از اتاق هاي متصل به هم، بازديد كنندگان را از ميان حجم وسيعي از اطلاعات عبور مي دهد: فيلم، ويدئو و تبليغات آن زمان براي كمك به تصور روحيه معماري و شهرسازي در بستر اجتماعي آن روزگار، به كار گرفته شده است. بخشهاي ويژه نمايشگاه شامل طرح هايي از پروژه ميس وندرروهه براي ميدان وست مانت، مجموعه معاملات بورس لوئيجي موررتي و پير لوئيجي نروي و پروژه پليس ويله ماري I.M.Pei  و هنري كوب بود.

 

 

 CCA Gallery View

عكسهاي بزرگ مقياس تاثير گذار كه شهر قديم و جديد را با هم مقايسه مي كرد نيز بخش مهم ديگر نمايشگاه است؛ ساختمان Hydro Quebec  كه بوسيله گستون گاگنير طراحی شده است و مكان و مقياس دراماتيكش! در اين بخش قرار دارد. بناي گاگنير همانند يك ويرانه اسكلت مانند فولادي به نظر مي آيد كه كاملا نسبت به مقياس و راستا در محيط پيرامونش بي توجه بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hydro Quebec

در نمايشگاه دهه 60 علاوه بر موارد ذكر شده آرشيوي از عكس هاي كمياب Expo سال 69 ديده مي شود كه شامل تصاويري از زمان برپايي اين نمايش تاريخي و غرفه امريكا كه بوسيله باك مينستر فولر طراحي شده بود، مي شود.

نمايشگاه، عكسها و مداركي از نشانه هاي شهري دهه 60 را نيز در معرض ديد قرار داده بود براي مثال مجموعه مسكوني موشه سفدي. ناكامي هاي گسترش شهري 1960 درسهاس بسياري در پي داشت: بسياري از طرح هاي ضروري در اكثر مواقع درست هستند اما ممكن است در بخشي خوب كار نكنند يا خوب درك نشوند و يا ممكن است عناصر كليدي آنها به خوبي سامان دهي و يا تكميل نشده باشند.

 

خيلي از ايده ها ممكن است فوق العاده باشند اما نتيجه نهايي، خارج از مقياس يا

نا متناسب با زمان خود باشند. بعضي از ايده ها نيز براي بافت شهري نه فوق العاده هستند و نه تاثير گذار اما مدارك خوبي براي اين نمايشگاه بودند!

در مقاله : "از مونترال بياموزيم" در كاتالوگي كه براي معرفي نمايشگاه آماده شده بود مايكل سوركين معمار و منتقد امريكايي در مورد دليل انتهاب دهه 60 مونترال توضيح داده است: مسئله حيرت آور اين است كه تمام استراتژي هاي مدرنيست اواسط قرن در اينجا اتفاق افتاده است!

اين استراتژي ها با افزايش جمعيت شهر مرتبط است. در سال 1951 مونترال اولين شهر در كانادا بود كه جمعيتش به 1 ميليون نفر مي رسد و طراحان و مسكن سازان به فكر آينده نزديك 5 ميليون نفري آن بودند. در سال 1961، 5/2 ميليون نفر در شهر وجود داشت و حال تنها كمي بيش از 3 ميليون نفر در اين شهر ساكنند...

برپايي چنين نمايشگاه هايي در هر شهر امكان توجه به وضعيت قبلي شهر، وضعيت كنوني و بهترين و اجرايي ترين برنامه ريزي براي آينده را فراهم مي كند.  از مونترال بياموزيم!

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/٧ :: ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

اگر خدا بخواهد از شنبه ۱۱ تيرماه معماری را بياموزيم دوباره فعال خواهد شد.



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/٥ :: ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

ساخت بناهاي متفاوت توسط بشر براي منظورها و كاربردهاي مختلف بوده است. بناهاي مذهبي، دولتي، صنعتي، يادبود، تجاري، مسكوني و گونه‌هاي مختلف ديگر هر يك كاربردي ويژه دارند كه بي‌ترديد شكل ظاهري آنها نيز متفاوت است.

   اقوام مختلف با توجه به فرهنگ و بينش خود، براي ساخت و تزيين برخي بناها اهميت بيشتري قايل هستند. مثلاً مسلمانان همواره در ساخت و تزيين مساجد، زيارتگاهها و اماكن مذهبي با هنرمندي و ظرافت خاصي عمل كرده‌اند، به گونه‌اي كه مشابه آن در ديگر بناها كمتر يافت مي‌شود. تنوع اين بناها نيز بسيار چشمگير است كه در هر نقطه و مكاني به شيوه‌اي خاص بوده است.

   توده مواد موجود در فضا كه به صورت يك يا چندين حجم توخالي ساخته مي‌شوند، معماري را شكل مي‌دهد. اين فضاهاي توخالي براي فعاليت انسانهاست. به جز مواردي خاص، معماري هنر نيست. حتي بناهاي يادبودي كه ظاهراً استفاده‌اي عملي ندارند، به مناسبتي خاص و به يادگار مسأله ارزشمندي كه براي كل جامعه مهم است، بنا شده‌اند. ايستگاه راه‌آهن، ساختمان يك كارخانه، ساختمان اداري و... با توجه به كاربردشان ساخته و تزيين مي‌شود. در ساختمان بنا، علاوه بر هدف و فضا، جنس مواد نيز موضوع مهمي است كه متناسب با شرايط اقليمي و نقشة ساختمان از مصالح گوناگوني استفاده مي‌شود.

اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از اين عوامل است.

عكاس بايد براي كسب اين اطلاعات و بازديد از بنا وقت كافي صرف كرده و هنگام بازديد زواياي متفاوت آن را ارزيابي كند.

   در مورد اغلب بناهاي تاريخي، مطالبي در كتابها و بعضاً دفترچه‌هاي راهنماي مربوطه چاپ شده كه براي شروع، راهنمايي‌هاي مناسبي در اختيار عكاس قرار مي‌دهد.

 

تجهيزات مورد نياز

1-      دوربين: ثبت و ضبط دقيق‌ترين جزييات در عكاسي معماري ضروري است و بايد با وسواس، تصويرهايي با كيفيت بسيار خوب ارائه كرد. بنابراين، در عكاسي معماري اغلب از دوربين‌هاي قطع بزرگ و قطع متوسط يا از دوربينها و بك ديجيتال با كيفيت بالا استفاده مي‌شود.

دوربينهاي قطع بزرگ
دوربينهاي قطع بزرگ

 

   در عكاسي معماري بايد خطوط و سطوح عمودي بنا در تصوير كاملاً عمودي باشند و چون با دوربين‌هاي قطع بزرگ به سادگي مي‌توان پرسپكتيو صحنه را كنترل و اصلاح و خطوط و سطوح را عمودي ثبت كرد، از اين دوربينها بيشتر استفاده مي‌شود.

پرسپکتیو اصلاح شده پرسپکتیو اصلاح نشده
پرسپكتيو اصلاح نشده                            پرسپكتيو اصلاح شده

 

البته با دوربينهاي SLR و لنزهاي Perspective Correction نيز مي‌توان به عكاسي معماري پرداخت. با لنزهاي Perspective Correction تا حدودي مي‌توان پرسپكتيو را كنترل كرد و يا در صورت عدم دسترسي به لنزهاي Perspective Correction تلاش شود كه در حد مقدور خطوط عمودي ساختمان دچار اغتشاش نشود و تصويرهايي با كيفيت مطلوب ارائه شود.

لنزهاي Perspective Correction
لنزهاي Perspective Correction

 

   به عبارتي ديگر از اصول اوليه عكاسي معماري، كج نبودن خط افق در تصوير، عمود بودن كامل ساختمان و خطوط و سطوح عمودي آن در تصوير است، اما در مورد بناهاي مدرن كه كيفيت گرافيكي نماي آنها چشمگيرتر است، مي‌توان از زواياي غيرمتعارف و وجود پرسپكتيو سود جُست و اندكي از اصول اوليه چشم‌پوشي كرد.

استفاده از نماهاي نامتعارف در ساختمانها مدرن
استفاده از نماهاي نامتعارف در ساختمانها مدرن

 

2-      سه پايه: عكاساني كه به كيفيت و وضوح كامل تصوير خود مي‌انديشند، استفاده از سه پايه عكاسي را بسيار جدي تلقي مي‌كنند. از سويي ديگر براي اينكه تصوير از بيشترين وضوح برخوردار باشد، نبايد در محيط‌هاي كم‌نور يا فضاهاي داخلي بدون آنكه دوربين بر روي سه پايه نصب باشد، اقدام به عكاسي كرد.

3-      حساسيت زياد و فوق‌العاده زياد كمتر در عكاسي معماري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. زيرا حساسيت زياد با افزايش دانه‌ها، جزييات تصوير را كاهش مي‌دهند. از اين رو استفاده از فيلم‌ يا حالتهايي با حساسيت متوسط و كم براي كاهش دانه‌ها و افزايش جزييات در تصوير ضروري است.

4-      فيلتر: فيلترهاي زرد، نارنجي و قرمز در عكاسي سياه و سفيد براي تشديد كنتراست ابرها و آسمان و كنترل تيرگي آسمان و فيلتر پولاريزه براي از بين بردن انعكاس‌هاي نامطلوب در شيشه‌ها و همچنين تيره‌كردن آسمان در عكاسي رنگي بيشترين استفاده را در عكاسي معماري دارد. همچنين فيلترهاي تصحيح در عكسبرداري رنگي از فضاهاي داخلي كه با منابع نور مختلف روشن شده است، كاربرد دارد.

 

نقش نور در عكاسي معماري

اجسام گوناگون موجود در طبيعت داراي سه بُعد طول، عرض و ارتفاع هستند كه مجموع اين ابعاد، حجم را به وجود مي‌آورد. اما هنگامي كه اجسام به تصوير در مي‌آيند، خصوصيات سه ‌بُعدي آنها بر روي سطحي دو بُعدي نمايان مي‌شود. درست است كه توقع نداريم ابعاد حجم را در تصوير لمس كنيم، اما به كمك سايه‌روشنهايي كه بر روي حجم مورد نظر تشكيل مي‌شود، مي‌توان احساس حجم و برجستگي را در تصوير ايجاد كرد.

 

 

   حجم‌هايي كه به طور يكنواخت و يكدست روشن ‌شده باشند و يا به طور يكدست در سايه قرار گيرند در تصوير از برجسته‌نمايي مطلوبي برخوردار نيستند. بنابراين، نور در عكاسي معماري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد.

   اغلب عكاسان براي عكاسي معماري و منظره مايل به استفاده از نور مايل صبحگاهي يا هنگام عصر هستند چرا كه اين نور كنتراست متعادلي دارد. اما نور نيمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شديد است و سايه‌هايي عميق ايجاد مي‌كند. در عكاسي معماري ايده‌آل آن است كه نماي اصلي ساختمان و يا قسمتي كه در تصوير مورد توجه اصلي قرار مي‌گيرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سايه نباشد.

استفاده از نورپردازي صحيح در نشان دادن حجم ساختمان
استفاده از نورپردازي صحيح در نشان دادن حجم ساختمان

 

بهتر است نماهاي رو به مشرق هنگام صبح كه آفتاب به آنها مي‌تابد و بناهايي كه نماي اصلي آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداري شوند. هنگام عكسبرداري در نور صبحگاهي، براي اينكه بنا در تصوير از برجسته‌نمايي بهتري برخوردار باشد ترجيح دارد سايه‌هايي كه در سمت چپ ساختمان ايجاد مي‌شود، در تصوير بگنجانيد و هنگام عكسبرداري از بنا در غروب بهتر است زاويه عكسبرداري اندكي به سمت راست بنا متمايل باشد تا سايه‌هاي ايجادشده نيز در تصوير بيايد.

استفاده از سايه ها در بنا
استفاده از سايه ها در بنا

 

   نورهاي بسيار ملايم و بدون سايه مانند نور هواي ابري يا مه‌آلود، احساس برجسته‌نمايي را در تصوير كاهش مي‌دهد.

   عكسبرداري از بناهاي تاريخي و قديمي در شب هنگام (زير نور ماه) حالت جالبي را براي نشان‌دادن قدمت آنها به وجود مي‌آورد.

بناهاي قديمي همراه با تصوير ماه
بناهاي قديمي همراه با تصوير ماه

 

   همچنين اغلب بناها هنگام شب زيباترند، به ويژه اگر از آنها عكس رنگي گرفته شود. تداخل و تركيب رنگهاي حاصل از نورهاي مختلف موجود نيز بر جلوه و زيبايي تصوير مي‌افزايد. دقت در نورسنجي استفاده از سه پايه و سيم دكلانشور نكات مهم در اين شرايط است. با نصب اين سيم در محل مخصوص و هنگام فشردن آن به خصوص در استفاده از سرعتهاي كم‌شاتر، دوربين دچار كمترين لرزش شده و از وضوح تصوير كاسته نمي‌شود.

برخي بناها در شب زيباترند
برخي بناها در شب زيباترند

 

   عكاسي از بناهاي معماري در وضعيت ضد نور تصويري را مي‌سازد كه فقط كلياتي از ساختمان ديده مي‌شود. در حالت ضد نور چون منبع نور پُشت بنا و رو به عكاسي است، موضوع كاملاً تيره ديده مي‌شود و حالتي مرموز به خود مي‌گيرد.

تصوير ضد نور از يك بنا
تصوير ضد نور از يك بنا

 

عكسبرداري از جزييات ساختمان

علاوه بر نماي كلي، جزييات قابل توجه بنا از قبيل نقش و نگارها، كاشي‌كاريها و تزيينات روي ديوارها موضوع‌هاي خوبي براي عكاسي معماري تلقي مي‌شود. استفاده از نور مايل به ويژه براي عكسبرداري از نقوش برجسته و كنده‌كاري شده و همچنين درهاي حجاري‌شده براي تأكيد بر برجستگي‌ها و نقوش آنها ايده‌آل است.

استفاده از نور مايل براي تاكيد روي برجستگيها
استفاده از نور مايل براي تاكيد روي برجستگيها

 

   براي اينكه ابعاد و شكل جزييات مورد عكسبرداري دچار اغراق يا اغتشاش نشود، بهتر است از لنزهاي تله و حتي‌المقدور از نماي كاملاً روبرو عكسبرداري انجام شود.

   لنزهاي گوناگون تأثيرات مختلفي در تصوير نهايي به جا مي‌گذارند. لنزهاي وايد در فواصل نزديك ابعاد و تناسبهاي سطوح نزديك را درشت‌تر كرده و آنها را دچار دگروني مي‌كند و سطوح دورتر را كوچكتر نمايان ساخته و فضاي گسترده‌تري را به تصوير مي‌كشد. لنزهاي تله براي عكسبرداري از فاصلة دور يا عكسبرداري از جزييات بنا با درشت‌نمايي بيشتر مناسبتر است. اين لنزها زاوية ديد بسته‌تري دارند و فضاي كمتري را به تصوير مي‌كشند اما اگر از فاصله‌اي مناسب كه كل بنا در تصوير بگنجد عكسبرداري انجام شود با اين روش خطوط، سطوح و ستونهاي موازي عمودي بنا در تصوير موازي و عمودي ديده مي‌شود. در صورت عدم دسترسي به دوربينهاي قطع بزرگ يا لنزهاي Perspective Correction  روش مفيدي براي اصلاح پرسپكتيو در عكاسي معماري است.

حذف زوايد: اگر در فضاي جلو بنا عوامل زائدي مانند تيرچراغ برق، درخت و مانند اينها وجود داشته باشد مي‌توان به بنا نزديكتر شد و از لنزهاي وايد استفاده كرد. بدين‌ترتيب عوامل نامطلوب از كادر تصوير خارج مي‌شود.

قاب‌كردن بناي معماري: هنگام عكسبرداري با لنزهاي وايد، اغلب فضاي آسمان زيادي در تصوير وجود دارد. برخي از عكاسان ترجيح مي‌دهند آسمان يكدست و صاف در تصوير نباشد. در اين صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالاي تصوير فضاي خالي آسمان را پر مي‌كنند.

   درخت و شاخ و برگ آن نبايد روي ساختمان را بپوشاند. اين شيوه را اصطلاحاً قاب‌كردن نيز مي‌نامند. قاب‌كردن با عناصر و عوامل موجود در محيط صورت مي‌گيرد. ابتدا بايد زاوية ديد مناسب دوربين پيدا شود سپس در شرايط نوري مطلوب لنز مناسب انتخاب و عكسبرداري صورت گيرد.

قاب كردن تصوير با كمك طبيعت
قاب كردن تصوير با كمك طبيعت

 

 براي اينكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصوير نشان داد و كمپوزيسيونهاي جالبتري ايجاد كرد، بايد زواياي متنوعي را جستجو كرد. چنين نيست كه در عكاسي معماري هميشه از زاوية روبرو آن هم از فاصله‌اي نسبتاً دور كه نماي ساختمان در تصوير گنجانده شود، عكسبرداري صورت گيرد. مثلاً مي‌توان به يكي از سطوح ساختمان به گونه‌اي نزديك شد كه سطح جانب دوربين در پلان اول تصوير بزرگتر ديده شود و مابقي در پلانهاي بعدي قرار گيرد. در چنين مواقعي نيز بايد تمام صحنه از وضوح كافي برخوردار باشد و سطوح و خطوط عمودي بر قاعدة تصوير عمود قرار گيرند و اگر از لنز وايد استفاده مي‌شود، نبايد اعوجاج ايجاد شود، بنابر اين استفاده از لنزهاي وايد Perspective Correction و در صورت عدم دسترسي از لنزهاي وايد 35 ميليمتري يا حداكثر 28 ميليمتري توصيه مي‌شود.

   توجه به محيط اجتماعي و جغرافيايي پيرامون بنا اهميت ويژه‌اي دارد. بايد رابطه و موقعيت بناي معماري را با منظره اطراف آن درنظر گرفت.

وجود عامل زنده در بنا: بناي معماري، موجودي زنده نيست، بايد دقت كرد كه حضور موجودات زنده در تصوير بيشترين توجه را به خود جلب مي‌كند در مورد حالت و محل قرار گرفتن آنها دقت كنيد و توجه داشته باشيد كه فضاي كمي را اشغال كند و لطمه‌اي به كل تصوير نزند. البته وجود اين عوامل مقياس مناسبي براي نشان‌دادن ابعاد ساختمان است.

وجود عامل زنده مقياس مناسبي براي نشان‌دادن ابعاد ساختمان
وجود عامل زنده مقياس مناسبي براي نشان‌دادن ابعاد ساختمان

 


منبع: سايت عکاسی ديجيتال

تهيه و تنظيم: زينب گودرزي
استاد راهنما: محسن گلزاريان



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٤/۱ :: ۱:٢٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

سايت عکاسی ديجيتال را حتما يک بار هم که شده ببينيد!



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ