۱۳۸٤/۸/۳٠ :: ٥:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

بدون شرح!

حاشيه۱: روزای روشن خداحافظ !

 

حاشيه ۲: توضيحات بيشتر را در اولين فرصت خواهم نوشت.

حاشيه ۳: مكان واقعه : بيمارستان امام رضا( ع ) 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/٢٩ :: ٢:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه سميناری به منظور آشنايی بيشتر با پروژه ميدان شهدا در آمفی تئاتر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار می شود.سخنران جناب مهندس صحاف می باشند.

 زمان برگزاری ۱۲ تا ۱۵

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/٢٦ :: ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 

 

As I told in my past notes I write a part of my thesis in English.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 I believe there are 4 kinds of technologies. The first is  information technology (IT), based on the way of using and processing information particularly in our age and virtual world. The second is communication technology, and its about  telematic and ethnotronic devices and how we use them. This kind of technology describes the problems and benefits of these communication devices and methods. The third is construction technology wich is included three main parts:

1) new structures;

2) new materials;

3) new construction methods.

And the last part is design technology and consist of three levels:

1)   design softwares;

2)   using the results of new science in design process;

3)  conforming design with new science.

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/٢٦ :: ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

همگي پشت ميزهاي مخصوص نشسته ايم. بعضي ها مشغول انجام كارند و بعضي ديگر در حال صحبت. استاد وارد كلاس مي شود و پشت ميز وسط كلاس مي نشيند و ما يك به يك در جايگاه خاص خودمان گرد او. مباني نظري كار آغاز ي شود. ابتدا مقدمه استاد و بعد سئوالات بچه ها. هركسي بي هيچ دغدغه و نگراني سئوالش را مطرح مي كند، حتي اگر سئوال زمان اتمام كلاس باشد (!). پرسش ها كه تمام شد استاد از پشت ميز بلند مي شود و در جايگاه مخصوص قرار مي گيرد. ما هم به پيروي از او دوباره پشت ميزهايمان مي نشينيم. نظرات در مورد پروژه درسي  داده مي شود. عده اي از بچه ها به زمينه كار و عده اي به ملاحظات فني و آئين نامه اي اشاره مي كنند. بعضي ها هم ضروريات شكلي را مطرح مي كنند. استاد با حوصله يك يك نظريات را مي نويسد و از ما نيز مي خواهد كه نظر هر كس را با ذكر

 نامش يادداشت كنيم.

 

عكس تزئيني است.

عكس تزئيني است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال زمان عمل كردن نظرات است. يك برگه و شكل دادن به ايده. هركس هر جور كه خواست، هر طور كه صلاح ديد، هر طور كه توانست و قدرتش را داشت. يكي ظاهر شكلي كار را شعر مي كند و مي نويسد، يكي ضروريات آئين نامه اي را تبصره اي از فلان آئين نامه مي داند و مي نويسد. يكي زمينه كار را همجواري هاي سايت ديده و ترسيم مي كند. هر يك به صورتي، با رنگي، وسيله اي.

كارها يك به يك جمع مي شود. استاد كارها را زير اپك مي گذارد و بدون هيچ صحبت و توضيحي هر كار چند دقيقه اي بر پرده نقش مي بندد.هر كس خواست چيزي يادداشت مي كند يا تصويري مي كشد.كار جلسه بعد تجزيه و تحليل اين جلسه و جمع بندي نظرات گفتاري، نوشتاري يا تصويري بچه هاست.

استاد به ساعتش نگاه مي كند و 15 دقيقه تنفس مي دهد. بعد از اتمام زمان تنفس باز استاد پشت ميز و ما گرد او. اين بار كار حرفه اي مطرح است ، به قول خودمان جلسه مشورت. اما اين بار ما ديگر دانشجو نيستيم. طراحان جواني هستيم در كنار هم و با ايده هاي بديع و نو در جهت كمك به يك همكار كه دست بر قضا (!) استادمان است. استاد مقدمه كوتاهي از پروژه، كمبودها و امكانات، كارفرما، زمان تحويل و خصوصيات ديگر كه لازم است ارائه مي دهد و از ما مي خواهد نظرمان را راجع به قسمتهاي مختلف كه او مطرح كرده بيان كنيم. يك جا صحبت از نوع برخورد با مخاطب بنا مي شود، بعد از آن نوع مصالح پشنهادي به نقد كشيده مي شود و ... كلاس تمام مي شد و ما با بضاعت هر چند اندك اما ارزشمندي از تجربه درسي و حرفه اي به خانه باز مي گرديم.

 


 

نكته: در اين يادداشت سعي كرده ام يک كلاس ايده آل رشته معماري را به شيوه اي ملموس و ساده توصيف كنم . هدف به تصوير كشيدن كارهاي ساده اي بود كه افسوس از دست دادن لحظات و تجربه اش در عرض 6 سال گذشته كلافه ام كرده بود. 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/٢٥ :: ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

به زودی :

۱) مطلبی در مورد كلاس ايده آل،

۲) قسمت كوچكی از پايان نامه ام به زبان انگليسي.



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/٢٤ :: ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

روز دوشنبه ۲۳ آبان جلسه دفاع پايان نامه خانم ايروانی برگزار شد. يک خسته نباشيد از صميم قلب به يشان از طرف جامعه وبلاگی!

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/۱٩ :: ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

پی نوشت: مطالب بيشتر راجع به اين مطلب را می توانيد در اين آدرس بخوانيد:http://www.irvani.com/architectur/payannameh.htm

 

به نام خدا

دوشنبه ۲۳ آبان ماه خانم ايروانی پايان نامه خود را در مورد مجتمع فرهنگی و هنری و اموزشی معلولین با نگاه دوم . ( متناسب سازی شهری برای معلولین با تکیه بر مطالعات میدانی در شهر تهران ) دفاع خواهد کرد. از کليه علاقمندان دعوت می شود برای شرکت در جلسه دفاع پايان نامه کارشناسی ارشد در تاريخ ذکر شده ساعت ۱۰:۴۵ صبح به آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مراجعه نمايند.

 

 

چکيده

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني در حدود 10 درصد از جمعيت جهان دچار نوعي معلوليت ميباشند . كه رقمي قابل توجه است . در سالهاي اخير در اكثر كشورهاي دنيا طراحان فضاي شهري و ساختمان هاي عمومي و آموزشي، حسب مورد به لحاظ نياز مبرم جامعه اقدام به طراحي فضاهايي نموده اند كه عملا استفاده از آن ها براي معلولين راحت تر  و موجب گرديده تا فعاليت روزمره  اين قشر از جامعه در محيط هاي شهري و ساختمان هاي عمومي امكان پذير گردد .

اما در اين بين بعد از انقلاب اسلامي نظام شهرسازي و معماري دستخوش تغييراتي شده است كه مي توان از بين آن ها رشد چشمگير شهرها و مناطق جنگ زده و ساير نقاط بخصوص تهران عنوان نمود . كه اين رشد باعث كم شدن توجه به امور شهري و تجهيزات شهري و روان سازي ساختمان هاي عمومي به شمار مي آيد . در حقيقت در اين پروژه سعي در نگاه دوباره به اين سمت و سو داشته و اين مسير را براي اين اهداف پيموده است :

در ابتدا به بررسي قوانين و استاندردهاي معلولين پرداخته و شناخت معلوليت و چيز هايي كه نياز دارند را مورد تجزيه و تحليل قرار ميدهد .

در بخش مطالعات ميداني  موضوعات زير بررسي شده است : و شامل  مطالعات ميداني ؛ مطالعات تطبيقي و بررسي تمامي مدارس استثنايي شهر تهران (نمونه آماري ) و توجه به عناصر آنها . بررسي عناصر شهري و تجزيه و تحليل و ارائه راهكار به صورت عملي . بررسي ساختمان هاي عمومي در شهر و نگرش چالشها و پتانسيلها  و ارائه راهكار هاي تحقيقي .

در بخش  مطالعات تطبيقي

بررسي بهترين مدارس جهان  كه شامل 300نمونه از برندگان مدارس در سالهاي 2000 -2005 نشان داده شده است كه هدف اين كار بيان استاندارد هاي ان ها به صورت عملي و تطبيق آن با نمونه هاي كشور ايران ميباشد . 

با توجه به اينكه آخرين مرحله پايان نامه؛  طراحي مجتمع علمي فرهنگي هنري معلولين ميباشد و موقعيت سايت در خيابان وليعصر بالاتر از ميدان ونك در نزديكي چهاراه ميرداماد واقع شده است .

 لذا براي استفاده هر چه بيشتر از اين مطالعات و تطبيق آن ها در " عمل " قبل از طراحي اقدام  به بسترسازي در كل مجموعه نموده ( طراحي ميرداماد و ونك به عنوان گره هاي شهري ) و بعد به طراحي مجتمع به عنوان يك موضوع جديد  پرداخته ام . در حقيقت؛ ديدگاه معماران و شهرسازان قبل از پرداختن به يك موضوع جديد به محيط خود و اطراف سايت توجه كنيم . و بستر سازي مناسبي را داشته باشم . كه در اين رساله بخشي از اهداف طراحي بوده است . طراحي مجتمع علمي فرهنگي هنري معلولين نتيجه اين تز ميباشد.

نکته: هرگونه برداشت با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/۱۸ :: ٥:٠۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

اگر خدا بخواهد از اين به بعد در سايتی که هديه ای از طرف دو دوست عزيز است خواهم نوشت.



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/۸ :: ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

از اين تاريخ به بعد سعی خواهم کرد خلاصه ای از مطالعات پايان نامه ام را در وبلاگ بگذارم. لازم به ذکر است که استفاده از اين مطالب با ذکر منبع بلا مانع می باشد! و قانون کپی رايت هم که طبق معمول هميشه پابرجا خواهد بود.

از پروپوزال پايان نامه شروع می کنم. هرچند شايد اين پروپوزال به نظر بعضی از دوستان کمی عجيب بيايد اما طبق يک روش آکادميک و روش مطرح و مورد استفاده در اکثر مراکز آموزشی معتبر دنيا نوشته شده است.

 

عنوان تحقيق:

عنوان تحقيق،بررسي بناها يا ساختمانهاي صدا و سيما (مراكز راديو تلويزيون، مراكز رسانه هاي تصويري و ايستگاهاي راديو تلويزيون) مي باشد.

 

بيان مسئله:

ابتدا بايد گفت علاوه بر عدم وجود چنين مجموعه اي در استان هاي جديد، يك مشكل عمده وجود دارد كه البته در مورد اكثر و يا تمامي اين نوع بناها صدق مي كند. و آن ارتباط محصول و عملكرد اين بنا با مخاطب است. در اكثر بناها كه به نوعي خدماتي را به انسان ها عرضه مي كنند( مانند مراكز درماني) و يا مكاني را براي انجام يك فعاليت فراهم مي كنند(مانند مراكز آموزشي) و يا محصولي را در اختيار افراد قرار مي دهند( مانند مراكز تجاري)، مخاطب به طور مستقيم با بنا و بهره حاصل از آن در ارتباط است. اما يكي از نقدهايي كه به تلويزيون ( به عنوان يكي از محصولات عمده صدا سيما) و اصولا رسانه هاي تصويري مي شود اين است كه مخاطب در برابر آن منفعل است و قدرت انتخاب برنامه را ندارد. اين نكته تنها يك مثال از عدم ارتباط مستقيم اين نوع بنا با مخاطب است. آن هم بنايي كه محصولي توليد مي كند كه به مدد رشد رسانه اي امروز، دور از دسترس ترين مكان ها را نيز مي تواند تحت تاثير خود قرار دهد و صاحبنظران بسياري در مورد تاثير فوق العاده و چشمگير آن بر انسان در زمينه هاي مختلف هرروزه سخن مي گويند.اين مشكل در رسانه اي فراگير مانند اينترنت تا حدودي بر طرف شده است[1]، اما تلويزيون و مراكز وابسته به آن هنوز به دليل داشتن اين ضعف مورد انتقاد واقع مي شوند. اين مشكل در تمام و يا اكثر رسانه هاي ديداري شنيداري و برنامه ساز دنيا كم و بيش وجود دارد. مخاطبان رسانه ها به مصرف كنندگان اطلاعات بدل شده اند. در بسياري از كشورهاي اروپايي و امريكايي مشكل ديگري نيز مزيد علت شده و آن حكومت تبليغات بر رسانه هاست. به اين ترتيب پيام گيران رسانه ها به عنوان مصرف كنندگان احتمالي، ارتباطي پويا با اين توليد كننده بزرگ و تاثير گذار نخواهند داشت. سايه افكني و ارتباط تشكيلات تعيين شده و خاصي با رسانه هاي ديداري شنيداري در اكثر نقاط دنيا مانع استفاده دقيق و صحيح و ارتباط موثر مخاطبان شده است.گذشته از اين موضوع اگر از جنبه ديگري بخواهيم به موضوع بنگريم عدم تطابق فرم و عملكرد در اين نوع بناها نيز به عنوان يك مشكل وجود دارد. شايد در بناهايي كه جنبه هاي فرمي در آنها قوي تر است مشكل كمرنگ تر به نظر بيايد اما بناهايي كه عملكرد در كليت معماري آنها در راس قرار دارد ( مانند بيمارستان ها، زندان ها، كارخانجات و ...)توجه خاصي را مي طلبند. بررسي اجمالي بناهاي مراكز صدا و سيماي كشورمان و علي الخصوص مراكز كوچك استان ها بي توجهي به عملكرد بنا در معماري آن را علاوه بر يكپارچه و هماهنگ نبودن فرم و عملكرد نشان مي دهد. از آنجايي كه رسالت اصلي رسانه هاي همگاني به هم پيوستن مرزهاي جغرافيايي و علاوه بر آن مرزهاي طبقه، نژاد، فرهنگ، سياست، تحصيلات و جنسيت براي توزيع سرگرمي و اطلاعات است كه تلقين و تجديد كننده ديدگاه هاي ويژه انساني است. مسلم است كه در صورت تداوم اين مشكل ارزش ها از بين خواهد رفت و يا به شكل غير قابل باوري تغيير خواهند يافت. ضمن اينكه در مورد مشكل كمي اي كه ذكر شد (عدم تطابق فرم و عملكرد) نيز با مشكل به پس زمينه رانده شدن معماري روبرو هستيم.

 

ابتدائي ترين مرحله  براي حل مشكل قبول وجود خلاء در زمينه هاي پژوهشي اين عرصه است پس ابتدايي ترين راه حل غني شدن اين عرصه و ورود به حوزه هاي مطالعاتي و پژوهشي در خصوص شناخت رسانه ها و مخاطبان آن و ايستگاه ها و فضاهاي وابسته به امور رسانه اي مي باشد.درگير كردن مخاطب با سازمان، گام بعدي براي حل اين مشكل است. هرچند به نظر سخت ترين بخش نيز هست، اما بايد مخاطبان را در ارتباط مستقيم با سازمان، روند شكل گيري برنامه ها، برنامه ريزي هاي آينده و مشكلات و توانمندي هاي ساخت و توليد قرار داد. مي توان گروه هاي سني مختلف را به نحوي با موضوع درگير كرد و اجازه ورود و دخيل شدن در تصميم گيري ها واظهار نظر را به آنها داد.

در مورد مشكلي كه ذكر شد خلاء اطلاعات مشهود است. در واقع هيچ نوشته مدون و مكتوبي به بررسي ارتباط رسانه هاي تصويري و سازمان صدا و سيما با مخاطب در ايران نپرداخته است. تنها اطلاعات محدودي در قالب مصاحبه هاي مختلف و يا بخش هاي كوتاه اخبار وجود دارد و اگر هم منبعي در اين زمينه موجود باد از يك منظر خاص به آن پرداخته است و بخش هاي تاثير گذار ديگر به دست فراموشي سپرده شده اند. علاوه بر خلاء اطلاعات تناقض اطلاعات نيز موجود است اين مسئله را بايد در زمينه اي فراتر از كشورمان بررسي كرد چراكه نظرات نظريه پردازان و صاحبنظران و دست اندركاران مختلف خود مؤيد اين مطلب است و عده اي رسانه ها را در ارتباط با مردم و عده اي رسانه ها را كاملا جدا از عموم جامعه مي دانند.مكان اين پژوهش شهر بيرجند و جمعيت مخاطب آن شامل سه دسته: كارمندان و دست اندركاران اين نوع بنا، مراجعين كه خود شامل افراد متخصص و در ارتباط با مجموعه، افراد داراي تخصص خاص بدون ارتباط مستقيم با مجموعه( مانند معماران) و مردم عادي مي شوند و دسته سوم نيز مردم مخاطب رسانه ها مي باشد.  

نتيجه اين تحقيق مي تواند روش هاي مناسبي براي طراحي فضاهاي راديو تلويزيون در اختيار دست اندركاران قرار دهد . طرز برخورد با مخاطب و درگيري آن در فضاي مورد نظر تحقيق نيز به  دست يابي به اهداف پروژه كمك خواهد كرد ضمن اينكه پيشنهادهايي براي مديريت اينگونه فضاها به نحوي كه ارتباطي پويا با مخاطبان خود داشته باشند ارائه خواهد كرد. راه كارهاي پژوهشي اين تحقيق اهميت مطالعات در عرصه هاي مختلف را به نمايش خواهد گذاشت و تاثير اين گونه برخورد با موضوع را در عرصه هاي عملكردي نشان خواهد داد ضمن اينكه مي تواند منجر به تعريف فضايي جديد در اين نوع بنا شود و علاوه بر آن بسياري از فضاهاي موجود در اين نوع بنا مورد بازنگري قرار گيرد. در نهايت بنايي به وجود خواهد آمد كه علاوه بر ايجاد يكي از تاثير گذارترين رسانه ها، اجازه نقش پذيرفتن را به مخاطب خواهد داد و به مكاني آموزشي ـ توليدي تبديل خواهد شد. علاوه بر موارد ذكر شده اصول طراحي بنا به دليل ارتباط با حوزه هاي مختلف از چند منظر بررسي خواهد شد:

-         شهرسازي

-         معماري

-         آئين نامه

-         علوم ارتباط جمعي و رسانه اي

 

بيان اهداف:

هدف كلي: طراحي مجموعه صدا و سيما براي شهرستان بيرجند به عنوان يكي از مراكز تازه تاسيس كشور

هدف اختصاصي: تبديل سازمان صدا سيما به مكاني آموزشي ـ توليدي

هدف اختصاصي تر: شناخت مخاطب تلويزيون و تلاش در جهت بازنگري در ارتباط مخاطب با رسانه هاي تصويري و تعريف يك ارتباط جديد براي از بين رفتن نقش انفعالي مخاطب

 

 

منابع و پيشينه تحقيق:

- كتاب رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ رهيافتي جهاني نوشته: جيمز لال ترجمه: مجيد نكودست

- كتاب از نشانه هاي تصويري تا متن به سوي نشانه شناسي ارتباط ديداري نوشته: بابك احمدي

- كتاب جهاني شدن، فرهنگ، هويت و معنا نوشته: احمد گل محمدي

-         كتاب شناخت مخاطب تلويزيون با رويكرد استفاده و رضامندي نوشته: مينو نيكو، ايما سعيديان، وازگن سركيسيان و سعادت شيخ

-         مقاله رسانه هاي متعامل در عصر جديد ( دموكراسي ديجيتال) آقاي سينا قربانلو

-         مقاله حوزه عمومي ، رسانه ها و جامعه مدني نوشته: جين كوهن مترجم: ليدا كاووسي

-         مقاله ايران، جامعه اطلاعاتي و چشم اندازهاي آينده نوشته: اسماعيل يزدان پناه

 

طرح يا طرح هاي مشابه:

-     پايان نامه جهان بينابين( پايگاه چند رسانه اي) خانم آزاده شاهچراغي ( دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز) استاد راهنما: دكتر داراب ديبا

-         پايان نامه برج مخابراتي تهران و مركز تجارت آقاي علي كاوه زاده (دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز)

-         پايان نامه برج ارتباطي تهران( مركز انفورماتيك و اطلاع رساني) آقاي بهزاد اتابكي (دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز)

 

چكيده تحقيق( خلاصه پژوهش):

رسانه هاي جمعي بي شك از پديده هاي بارز جهان به شمار مي روند. سهم آن ها در تحول فرهنگي و اجتماعي جامعه بشري در صد سال گذشته به حدي بوده است كه دوران كنوني را عصر ارتباطات نيز ناميده اند.

در ميان رسانه هاي جمعي كشورها، راديو و تلويزيون به لحاظ طبيعت ويژه خود كه همانا پوشش فراگير و سهولت استفاده است، اهميتي ويژه دارند. به همين دليل، به رغم توسعه روز افزون فن آوري ارتباطات و ظهور پديده هاي نو در عرصه ارتباط جمعي، اين دو همچنان اعتبار خود را حفظ كرده اند. ايستگاه ها و فرستنده هاي راديو و تلويزيوني از ارزشمندترين و حفاظت شده ترين دستگاه هاي فني در هر نقطه اي از جهان هستند. رسانه ها نمونه هاي سنتهاي كوتاه مدت و بلند مدتي را برمي انگيزند كه مي تواند بر كل جامعه اثر بگذارد.

با اين مقدمه و تاكيد بر اهميت رسانه هاي ديداري و شنيداري طراحي بنايي براي انجام فعاليت هاي خاص رسانه اي در اين تحقيق مد نظر قرار گرفته است. خط سير ويژه اي كه در اين تحقيق دنبال مي شود شناخت مخاطب و درگير گردن مخاطب با فعاليت هاي اين مجموعه يا به عبارت ديگر ارتباط با مخاطب پوياست كه مسلما فضاهاي جديد معماري و تمهيدات خاصي را مي طلبد.

قرارگيري اين بنا در شهري مانند بيرجند كه سابقه تاريخي و فرهنگي طولاني اي دارد و به تازگي نيز به عنوان مركز تازه اي در كشور برگزيده شده است، نيازمند توجهي خاص مي باشد.

 

 

 

 



[1] ذكر اين نكته ضروري است كه در اينترنت ديگر انسان در كار نيست. شما با جهان ارتباط داريد اما از طريق فيلتري كه اين ميان گذاشته شده، در اتاق شخصي خود با انسان هايي كه اصلا آنها را نمي بينيد مواجه هستيد و هيچ تاثير رواني بر هم منتقل نمي كنيد. اما تلويزيون به سبب نوع برخورد با مخاطب اثر رواني خاصي بر بيننده مي گذارد.



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/۸/۳ :: ۱:٠۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

تجربه يک معمار:

 

 

 

شما با شناخت کاملی که از خانه تان داريد قادر به فکر کردن در مورد آن و تغييرش هستيد. حال زمانی است که باید کارها را تعريف کنيد و برای آنچه می خواهيد انجام شود روی کاغذی اولويت بندی کنيد.

لازم است به اين نتيجه برسيد که اقدامات لازم شامل چه چيزهايی است؟ اضافه کردن فضاهای جديد، تغيير و گسترش فضاهای موجود يا به طور ساده فضاهای غيرکاربردی را کاربردی کردن؟

ممکن است لازم باشد یک چيز کاملا جديد را به خانه اضافه کنيد يا شايد قسمتهای ناتمام را به اتمام برسانيد، زيرزمين يا اتاق زيرشيروانی را به فضايی قابل زيست تبديل کنيد، يا شايد هم  چيزهايی را که قبلا در منزل داشته ايد جابجا کنيد!

دو برابر کردن مساحت خانه با الحاقات جديد را نمی توان با قرار دادن دو حمام در يک اتاق پشتی کوچک تامين کرد اما مراحل در کل عمليات ضرورتا فرقی نمی کنند. يک پروژه بزرگتر، زمان بيشتر، پول و دردسر بيشتری طلب می کند اما اصولا اصول تفاوتی نمی کنند.

با توجه دقيق به پروژه تان، اولين قدم اين است که بدانيد چه می خواهيد؟ بنابراين لازم است در خواسته هايتان جستجو کنيد. گام بعدی در طول ساخت و ساز خلق پلان هايی است که با قواعد محلی خانه مطابقت می کند. با بررسی بيشتر پلان ها بايد نظرات مختلفی در مورد سبک و مصالح هانه داشته باشيد و به تعداد زيادی از سئوالات خودتان يا طراح و معمارتان پاسخ دهيد.

کسانی که تحصيلات خاصی ندارند( چه در زمينه طراحی و چه ساير زمينه ها) - در واقع بيشتر صاحبان خانه ها- خيلی به سختی می توانند خواسته های معمارانه شان را توضيح دهند. آنها معمولا چيزی را که دوست ندارند شرح می دهند: «من واقعا تصور می کنم آشپزخانه فلانی وحشتناک بود. اين طور نيست؟»! اما زنان و مردان تحصيلکرده و اهل تفکر اغلب زمانيکه وقت شرح دادن خواسته هاست ساکت می شوند و يا من من کنان جملاتی از قبيل:« می دانيد، چيزی که من  می خواهم...ممم يک حس خاص است...چطور بگويم؟ ...من می خواهم عالی به نظر برسد. روشن، گرم و دوستانه باشد و البته خيلی گران در نيايد(!)...بله اين چيزی است که می خواهم» تحويل شما می دهند. و البته همه ما می دانيم که اين حرف ها هيچ نيستند و هرگز کمکی به طراحی نخواهند کرد!!!  

 

 

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ