۱۳۸٤/٩/٢۳ :: ۸:۳۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

همانطور که قبلا گفته بودم در مراحل مختلف پايان نامه ام قسمت هايی از آن را در وبلاگ می گذارم. در اين يادداشت سرفصل های حوزه ۱ (مطالعات پايه):

 سر فصل هاي حوزه 1 : مطالعات پايه

حوزه1، فصل 1 :مطالعات نرم افزاري

          بخش 1: انسان امروز    

    بند1: پايان بشريت، سوگي ديرينه

                                            بند2: نظم و بي نظمي

                                            بند3: ترك عقل

                                           بند4: عزل حقيقت

                                           بند 5: انسان پاره پاره

 

بخش 2: جهاني سازي    

  بند1: جهاني شدن، جهاني سازي

                                  بند2: ابعاد مختلف جهاني سازي

                                 بند3: بحران هويت و معنا

                                 بند 4: بازسازي هويت

 

بخش 3: هزاره سوم، عصر مجازي

                               بند1 : موج چهارم يا عصر مجازي

                               بند2: موج تغييرات در تاريخ بشر

                               بند3: جايگاه ايران در اين دوران

 

بخش 4 : رسانه و جهان در حال تغيير ارتباط

                             بند1: ارتباط ميان افراد

                             بند2: سيستم هاي پستي و تلفني

                             بند3: رشد رسانه هاي جمعي

                            بند4: خبرگزاري ها

                            بند5: روزنامه ها

                           بند6: راديو

                           بند7 : تلويزيون

                           بند8 : سينما

                     

                         بند 9: صنعت تفريحات

                         بند 10: ماهواره

                         بند 11: انفورماتيك

 

بخش 5: تاثير رسانه ها بر مردم

                       بند 1: تاثير رسانه ها بر افكار

                       بند 2: انگيزه هاي استفاده از رسانه

                       بند3 : تلويزيون و آثار تربيتي آن

 

بخش 6: مخاطب

                     بند 1: تعريف مخاطب

                     بند2: شناخت مخاطب

                     بند3: مخاطب پويا

                    بند4 : پويايي مخاطب

 

بخش 7: نشانه و تصوير

                   بند 1: ارتباط بصري

                   بند 2: پيام بصري

                   بند3: تجزيه پيام

                   بند4: تصوير

                   بند 5: فرهنگ و تصاوير

 

  

 

سر فصل هاي حوزه 1 : مطالعات پايه

حوزه1، فصل 1 :مطالعات سخت افزاري

       بخش 1: نمود ظاهري بنا در معماري  

                             بند1: كاربري بناها

                             بند 2: برچسب هاي بصري

 

        

       بخش 2: معماري و تكنولوژي

                         بند 1: اقسام تكنولوژي

                         بند2: رابطه معماري و تكنولوژي

                         بند3: سازه گرايي در معماري

                         بند4: چيرگي عوامل سازه و تكنولوژي در معماري

                         بند5: معماري در خدمت فناوري هاي برتر

   

     بخش 3: معماري رسانه اي

                       بند1: سطوح رسانه اي

                       بند2: معماري برج ها

                      بند3: معماري بناهاي رسانه اي

 

 نکته: طبق آخرين کرکسيون با استاد راهنما احتمال جابجايی و اضافه شدن و يا تغيير نام بعضی قسمت ها وجود دارد.

 

                                           

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٩/٢٢ :: ۱٠:٠٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

چندی پيش مطلبی در مورد ساختمان پارلمان اسکاتلند نوشته بودم. نمی دانم چرا به اين مطلب خيلی علاقه مندم. به همين خاطر تا اسم Scottish parliament می آيد توجهم جلب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

The full list of top 10 most popular buildings is:
· 1 Eden Project, Cornwall;
· 2 30 St Mary Axe (the Gherkin), London
· 3 McLaren Technology Centre, Woking, Surrey
· 4 Great Court, British Museum, London
· 5 Gateshead Millennium Bridge
· 6 Cardiff Millennium Stadium
· 7 Millennium Bridge, London
· 8 Scottish Parliament, Edinburgh
· 9 Selfridges, Birmingham
· 10 Tate Modern, London

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٩/٩ :: ٩:٥٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

ظاهرا اين روزها روزهای دگرديسی لوگوی پايگاه اطلاع رسانی معماری و شهرسازی ايران يا آروناست:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٩/۳ :: ٧:۳٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

جناب مصداقي در ابتدا بايد بگويم كه هيچ دلم نمي خواهد فضاي وبلاگم را به جواب دادن هاي نسبتا خصوصي اختصاص دهم اما از آنجا كه كامنت شما به معماري و طرز برخورد با آن مربوط مي شود بهتر ديدم پاسخي در وبلاگ به آن بدهم:آقاي سينا مصداقي

 

نوشته بوديد كه:

 

... به نظر معماري جايي جدا از اين نوشته ها ،  تئوري ها و كتابها اتفاق مي افتد، معماران ژورناليست به دنبال معماران مي دوند و براي كارها و آثار آنها داستان روايت مي كنند، آثار معماري را در سبكها و كانسپت ها مي گنجانند ولي از حقيقت معماري غافلند، به نظر من ناب ترين وظيفه، هدف و اشتغال براي يك دانشجوي معماري بايد همانا طراحي معماري باشد نه كتاب خواندن و مقاله نوشتن! آموزش معماري در پركتيس Practice به بهترين وجهي نمايان مي شود، معماري در جاي ديگري نيست، نه در ميان كتاب ها و يا مونيتور كامپيوتر شما...

 

توضيح و پاسخ من:

 

جناب مصداقي و يا احتمالا ساير دوستان خواننده اي كه اين نظر را داريد :

 

1-     بسيار ممنون از توجه شما و وقت گذاشتن براي بيان چنين نظراتي؛
2- با اصل موضوع مخالفتي ندارم كه البته آن را تنها در همين جمله مي بينم و آن جمله اين است :" معماري جايي جدا از اين نوشته ها ،  تئوري ها و كتابها اتفاق مي افتد."؛

3- اما فكر مي كنم كمي اختلاف ديدگاه داشته باشيم. بيائيد بخشي از اولين نوشتاري كه به درخواست مهندس صحاف در كلاس مباني نظري معماري نوشتم را مرور كنيم:

 

"هر عملي در پي يك فكر،نظر و ايده شكل مي گيرد.اين قضيه تنها مختص انسانها نيست؛البته در صورتيكه نياز را نيز به «فكر ،نظر و ايده» اضافه كنيم،حداقل شايد بتوان گفت در انسانها و حيوانات .اما مشخصا در انسانها شكل متعالي تري به خود گرفته است.در پس تمام وقايع مهم تاريخ يك فكر و تصميم گيري وجود دارد و تمام اتفاقات موجود در زمينه هاي مختلف ناشي از تفكرات متفاوت است.براي مثال دليل تفاوت آرامگاه هاي سومري با اهرام مصر و در نتيجه تفاوت اساسي فرهنگ و تمدن سومر با مصر ،اين نظر كه پادشاهان خدا نيستند ،بود.

پس اگر از نظر سلسله مراتبي هم به قضيه نگاه كنيم مي بينيم كه در درجه اول اهميت ايده و نظر قرار دارد و بعد عمل و شكل تجسم يافته آن .در اصل هرگز نمي توان يك اثر بدون فكر آفريد.

معماري نيز يك هنر تجسمي است .اما تجسمي از يك هنر كه در اصل مجموع تفكرات و ايده هاست نه چيز ديگري. در اصل به عقيده من خط دادن از خط كشيدن بسيار مهم تر است .چرا كه تعداد افراد متفكر همواره در جوامع از افراد پيرو كمتر بوده است.بنابراين معمار يك پايه گذار است و اين پايه گذاري مي تواند تنها يك ايده و نظر باشد،هر چند هرگز به دست او شكل عملي به خود نگيرد." 

 اگر شما معماري را آنقدر كاربردي و ملموس مي بينيد پس در واقع كسي كه آجر روي آجر مي گذاشته بايد اولين مدعي خلق بنا باشد و نه طراح آن!؛

4- لفظ معمار ژورناليست شايد در اولين برخورد كمي توهين آميز به نظر بيايد اما اتفاقا ثبت خيلي چيزها كه امروز در مبحث تاريخ معماري مي خوانيم به واسطه همين ژورناليست ها صورت گرفته، اگر تغييري در اشكالات موجود سبكي خاص ايجاد شده به واسطه جنجالي بوده است كه همين افراد به پا كرده اند. هرچند شخصا موافقم كه بعضي تعابير و به قول شما روايات صرفا دنبال كار دويدن است اما اصل موضوع چيزي جداي از اين مطلب است. پس لطفا از اين به بعد لفظ ژورناليست را با طعنه به كار نبريد؛

5- بگذاريد يك بار ديگر يكي از جمله هايي كه نوشته ايد را مرور كنيم: " به نظر من ناب ترين وظيفه، هدف و اشتغال براي يك دانشجوي معماري بايد همانا طراحي معماري باشد نه كتاب خواندن و مقاله نوشتن!" اگر واقعا نظر شما اين است شركت در كلاس هاي مباني نظري، جلسات كلوپ و فعاليت هاي فوق برنامه اي كه خود شما برگزار كننده آنها در دانشگاه بوديد به نظر عجيب مي آيند. پس اين همه تلاش براي چه بود؟ ما بايد دانشجوياني با باري از كاغذهاي پوستي و گونيا پشت ميز نور و ميز ترسيم مي بوديم ؟! علاوه بر اين اتفاقا فكر مي كنم يكي از ضعف هاي اساسي كه دانشكده ما با آن روبرو بوده و هست همين قضيه است ما در برخورد با اطلاعات و پردازش و تحليل آن بسيار ضعيف هستيم. فكر مي كنم تا اين ضعف برطرف نشود معماري دلچسبي به وجود نمي آيد؛

6- شخصا به انجام كار معتقدم اما نوع آن را هرگز تعيين نمي كنم كار چه ترجمه مقاله چه گذاشتن يك عكس چه نوشتن در مورد همگروهي باشد، كار است. بايد اينگونه فكر كرد كه اگر شما براي برداشتن سنگي از روي زمين خم نشويد آن سنگ تا ابد روي زمين خواهد ماند.

 

نكته انتهايي : اختلاف نظرها اگرطرفين منصف باشند هميشه سازنده خواهند بود. وجود اختلاف و تضاد همواره سازنده است. باز هم ممنونم.

 

        يه روزي،يه جائي،يه جوري،يه كسي،يه چيزي،صبر داشته باش،صبر داشته باش. . .

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٤/٩/٢ :: ٩:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

کار گروهی را همه ما در رشته مان تجربه کرده ايم. من شخصا عقيده دارم که علاوه بر جنبه آموزشی بسيار بالا اين نوع همکاری ها، وجود يک سری ظرفيت ها قطعا لازم است و در غير اينصورت نتيجه اين می شود که اکثر ما دل خوشی از کارهای گروهی نداريم. اما حتی اگر در دوران دانشجويی هم کژ دار و مريز با اين قضيه کنار آمده باشيم عرصه کار حرفه ای بسيار متفاوت است. پس بد نيست نکاتی را از همين زمان بياموزيم:

هركس براي پروژه درنظرگرفته‌مي‌شود، نمي‌تواند به‌خوبي خودرا با قوانين تيم همراه‌سازد و به‌عنوان بخشي از يك كل‌واحد درآيد. به‌خصوص درمورد افراد صاحب فكرو انديشه، مانند مهندسين خلاق، طراحان و نويسندگان، نمي‌توان انتظار داشت تا كارها را درقالب يك تيم به‌خوبي به‌پايان‌برند. توجه به نظريات بلبين در طراحي چگونگي تيم‌هاي كاري و جاي‌دهي مناسب افراد درميان گروه‌ها بر هرمديري لازم‌است.

جنبه‌هاي متفاوتي يك‌كار براي افراد مختلف جالب هستند؛‌ باتوجه به اين موضوع، مي‌توان از توان افراد مختلف به‌شكل همكاري درقالب گروهي‌كاري استفاده‌كرد. بلبين (Belbin) تحقيقات بسياري روي تيم‌ها انجام‌داد. او ابتدا تعدادي افراد توانا را در يك تيم گردآورد و مشاهده‌كرد كه نتيجه‌ي كار آنها بسياربد است، آنها بسيار بحث‌مي‌كردنند و هريك دوست داشتند رهبر گروه شود. اين مجموعه افراد توانا به‌جاي كار، زمان زيادي را براي هماهنگي و مسايل حاشيه‌اي تلف‌مي‌كردند. وي پس‌از تحقيقات دامنه‌دار به‌اين نتيجه‌رسيد كه وجود افرادمختلفي در سطوح مختلف از مهارت‌هاي اجتماعي، دريك تيم لازم‌است تا تعادل و تعاملي بين آنها به‌وجودآيد. يك‌تيم بهتراست از نقش‌هاي زير تشكيل‌شود:

● رئيس Chair: لزوماً نه يك رهبر برجسته، بلكه فردي كه بتواند افراد را هدايت‌كند؛ فردي آرام،‌ قوي و صبور كه بتواند اعتماد اعضا را به‌دست‌آورد.

● جهت‌دهنده Shaper: افرادي كه توجه تيم را به مسايل‌مهم جلب‌مي‌كنند و به آن جهت‌مي‌دهند.

● مبتكر و خلاق Plant: افرادي كه ايده مي‌دهند يا راه‌حل‌هايي ممكن براي حل‌مساله ارائه‌مي‌كنند.

● ناظر و ارزياب Monitor-Evaluator: در ارزيابي ايده‌ها و راه‌حل‌هاي پيشنهادي مهارت‌دارند و در انتخاب بهترين‌ها كمك‌مي‌كنند.

● روحيه‌دهنده Team worker: درايجاد فضاي مناسب‌كاري مهارت‌داشته، افراد را دوريكديگر جمع‌مي‌كنند.

● منبع‌ياب Resource: منابع اطلاعاتي و فيزيكي را براي كارگروه فراهم‌مي‌كنند.

● تكميل‌كننده Completer-Finisher: افرادي كه در انتهاي‌كار، كه برخي ميلي به ادامه‌ي كار ندارند،‌ كار را تمام‌مي‌كنند.

● فداكار Company worker: براي موفقيت‌تيم حاضرند كارهاي كم‌اهميت و كم جاذبه را انجام‌دهند.


 

سازمان بايد افراد را بشناسد و آنها را در نقش درست خود، در گروه قراردهد. نمي‌توان يك تيم ايده‌آل و عالي را طراحي‌كرد، اما مي‌توان از درگيري‌هاي افراد مختلف كاست تا تيم به‌صورت كلي‌واحد درآيد. انطباق مناسب كاركنان جديد با همكاران قديمي‌ترش بسيارسخت و تعيين‌كننده است. مدير بايد به‌عنوان رهبر تيم‌پروژه‌اش ارتباط مناسبي با افرادي كه به‌شكلي مستقيم با او برخورد دارند، برقرارسازد و بهتراست مدير نفوذش را بر افرادش گسترش‌دهد و به‌جاي فرمان‌دادن به‌آنها از نفوذش بهره‌گيرد.

در پروژه‌هاي طولاني، ساخت و ساختار پروژه، اهميت بيشتري مي‌يابد؛ واضح‌است افرادي كه قراراست درطول يك‌دوره‌ي سه يا چهارساله با يكديگر كاركنند بيش‌از افرادي كه تنها مدت محدود چندهفته‌اي همكارند، بر روح و روان يكديگر تاثيردارند. برخورد افراد غيرقابل‌اجتناب است؛ ليكن مي‌توان با توجه به روحيات افراد و چينش مناسب آنها، احتمال برخورد بين افراد را به‌حداقل رساند.

 

نکته:

 

براي آنكه افراد ازحرفه‌شان احساس رضايت‌كنند، سه‌چيز لازم‌است: آنها مناسب كارباشند، بيش‌از حد درآن شغل كارنكنند و احساس موفقيت نسبي از انجام آن داشته‌باشند

W.H. Auden

 

 

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ