۱۳۸٥/۱٠/۳٠ :: ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

به زودي در همين وبلاگ مطلبي با عنوان:

آقاي شهردار ما انتظار ديگري داشتيم...



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۳٠ :: ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

قسمت هایی از نشست نورپردازی شهری را بشنوید:



موضوع مطلب :


طبق دفترچه هاي نشست از ساعت 8 تا 9 صبح پذيرش شركت كنندگان انجام مي شد. لابي هتل تقريبا پر بود از دانشجوياني كه براي شركت در نشست بعد از پرداخت 30 هزار تومان و ارسال يك سري مدارك در زمان مقرر براي گرفتن كارت هاي همايش آمده بودند. علاوه بر دانشجويان كارمندان دولتي و شهرداران مناطق مختلف مشهد، مسئولان و مديران سازمان نيز در لابي حضور داشتند. تعداد دانشجويان دختر و پسر به نظر خيلي نا متناسب نمي آمد هرچند تصور مي كنم بازهم تعداد دخترها اندكي بيشتر بود.

ساعت 9 صبح روز 26 دي ماه نشست به طور رسمي با تلاوت قرآن آغاز شد. سپس رئيس سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد صحبت و پس از آن مهندس بني هاشمي شهردار مشهد شروع به ايراد سخن نمود.

پذيرايي ميان روز در سالن ورودي آمفي تئاتر هتل انجام شد  و سپس با كمي تاخير نسبت به برنامه اعلام شده، اولين سخنران ، پرفسور آيت اللهي  مهمان ويژه نشست سخنراني خود را ارائه كرد.

بعد از اقامه نماز، و صرف نهار،  سخنراني دكتر فلامكي از حدود ساعت 2:15 بعد از ظهر تا ساعت 3:30 ادامه داشت. موضوع سخنراني وي نقش نور در حرمت گذاري و بهره وري از شب شهرها بود. پذيرايي دوم تا ساعت 4 ادامه داشت و بعد از آن استاد چارئي به موضوع جايگاه نورپردازي شهري در گرافيك محيطي پرداختند.

در طول برگزاري همايش نيز نمايشگاهي از شركت هايي مانند رسانه هنر و فرانور شرق و مجموعه اي از عكس هاي  نمونه هاي موفق و ناموفق نورپردازي شهري برگزار شد. علاوه بر اين 4 پوستر از مقالات دانشجويان شركت كننده در همايش نيز در معرض ديد عموم قرار گرفت.

حاشيه1: خيلي تلاش كردم كه گزارش رنگ و بوي علمي داشته باشد اما نتيجه هماني شد كه اينجا مي بينيد. گزارشي زماني و مختصر.

حاشيه 2: فكر مي كنم گزارش بايد همان مجموعه كلياتي باشد كه براي تمام كساني كه در همايش شركت كرده بوده اند يكسان بوده باشد. بنابراين در اين يادداشت از اظهار نظرهاي شخصي جز در يك مورد ( تخمين نسبت شركت كنندگان دختر و پسر) پرهيز كرده ام.

 

به نام خدا



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/٢٤ :: ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

در باب این همایش صحبت های زیادی دارم. هم گزارش و هم انتقاد!

اما فعلا ۳ عکس را برای نمونه ببینید:

۱- بیلبورد نشست در ورودی هتل پارس مشهد حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز ۲۶ دی ماه

۲- سخنرانی دکتر فلامکی حدود ساعت ۳ بعد از ظهر 

۳- نمایشگاه نشست و غرفه رسانه هنر حدود ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/٢٤ :: ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

طبق اطلاعاتی که من دیروز از دبیرخانه همایش گرفتم حدود ۵۰ نفر دانشجو در این همایش شرکت کرده اند.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۱٧ :: ٥:۱٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

شهرداری مشهد در راستای برگزاری اولین همایش نورپردازی شهری در سطح ایران اقدام به راه اندازی سایتی در همین خصوص کرده است:

Http://www.Uldesign.ir

ضمنا می توانید اطلاعات مربوط به ثبت نام را در دو فرم زیر دریافت کنید:

فرم ۱

فرم ۲



موضوع مطلب :


به نام خدا

توضیح۱ :

این همایش روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه جاری( دی ماه) در هتل پارس مشهد برگزار می شود.

توضیح ۲:

همزمان با برگزاري اولين نشست علمي تخصصي نورپردازي شهري در مشهد مقالات برگزيده اساتيد و دانشجويان علمي تخصصي نورپردازي شهري در مشهد مقالات برگزيده اساتيد و دانشجويان در ارتباط با موضوع نورپردازي بطور ويژه در سايت و ويژه نامه هاي نشست منتشر خواهد شد.

علاقمندان مي توانند تا 21 دي ماه مقالات خود را به دبيرخانه اين نشست واقع در خيابان كفايي , ساختمان شماره 80 ارسال كنند.

 توضیح ۳:

توشیحات بیشتر را در اولین فرصت در وبلاگ قرار خواهم داد.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۱٤ :: ٦:٤۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا:

روزی روزگاری...(!) در نوشته های من:

... اما فوستر موفق شد. كارهاي او تنها از ديد هوايي قابل رؤيت نيست بلكه در حال قدم زدن در خيابان نيز به راحتي ديده مي شوند.از نمونه كارهاي او باز زنده سازي گالري ملي بود كه  رو به سمت ميدان مشهور لندن( ترافالگار) داشت و فوستر اين مركز مهم را كه باعث به وجود آمدن محله  اي  پر رفت و آمد شده بود از نو احياء كرد. پروژه ايستگاه زير زميني كانري وارف Canary wharf او نيز يكي از تاثير گذارترين ايستگاه ها در تمام دنياست و بيشتر از آنكه مجموعه مبهمي، تحت تاثير برج هاي اطرافش باشد كه متاسفانه يكي از آنها كار خود فوستر است، در ساخت يك مكان نقش داشته است...



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۱۳ :: ۸:٥٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۱٠ :: ۱۱:۱٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

نورپردازی در تلویزیون

نور پردازي بر برداشت بيننده و واكنش او نسبت به تصاوير تخت تاثيري مستقيم دارد. علاوه بر جلوه بصري و محيطي صحنه، نورپرازي تعبيرات بيننده را درباره اندازه، شكل و فاصله اشياء نيز متاثر مي كند.

نور پردازي قادر است شكلي را احيا كند يا آن را از بين ببرد؛ توجه را به بافت اشياء جلب كند يا آنها را مخفي سازد. محيطي كه به طور ناآشنا و عجيب نورپردازي شده باشد اسرار آميز به نظر مي رسد يا شخصيت خود را از دست مي دهد. بنابراين، نور پردازي نه فقط عامل اساسي براي كاركرد دوربين است بلكه انگيزه اي براي بسياري از واكنش هاي بيننده خواهد بود.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/٥ :: ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

... و هميشه نمي توان آنچه را كه گفته مي شود ساده است، به سادگي به دست آورد.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/٤ :: ٧:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

اتاق كنترل توليد (اتاق فرمان)

معماري و شكل ايده آل اتاق كنترل توليد هنوز مسئله اي سليقه اي است. در پاره اي از استوديو هاي تلويزيوني همه افراد و ابزار فني لازم در يك اتاق بزرگ در كنار يكديگر جمع مي شوند؛ اين روش از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه بوده و موجب همكاري نزديك افراد مي شود. اما از طرفي ممكن است اين فعاليت هاي متفاوت با يكديگر تداخل كرده و تمركز مسئولين را از بين ببرد. از اين رو، برخي شبكه هاي تلويزيوني ترجيح مي دهند كه مكان هاي جداگانه اي براي اتاق كنترل توليد، اتاق كنترل تصوير يا ويدئو (نودال) و اتاق كنترل صدا در نظر گيرند.

استوديو تلويزيوني از وراي پنجره شيشه اي دوجداره اتاق كنترل ديده مي شود. در بعضي از مراكز، اتاق هاي كنترل در سطحي بالاتر از استوديو قرار گرفته اند. آنچه در اين اتاق (كنترل توليد) پيش از هرچيز به چشم مي آيد مونيتورها (بازبين تصوير) هستند. اين مونيتور ها به طور پيوسته تصاوير دوربين هاي استوديو و ساير منابع تصويري استوديو را به نمايش مي گذارند. در ميان اين مونيتورها، مونيتور متمايزي ديده مي شود كه به مونيتور نهايي (فينال) موسوم است. كارگردان با در نظر گرفتن برنامه در دست تهيه، تصوير يكي از مونيتورها را انتخاب كرده و آن را به روش هاي متنوعي در مونيتور نهايي ظاهر مي كند. تصوير مونيتور نهايي همان خواهد بود كه ضبط و يا پخش مي شود. از بلندگويي كه در گوشه اتاق كنترل توليد قرار گرفته است صداي برنامه شنيده مي شود.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/۱٠/۳ :: ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 به نام خدا

استودیو های مدرن تلويزيوني شكل هاي گوناگوني به خود مي گيرند. بعضي از اين استوديوها تنها يك دستگاه نمايش فيلم (تله سينما) و يك دوربين تلويزيوني دارند درحالي كه استوديو هاي عظيم تلويزيوني داراي امكانات فني پيچيده اي هستند. اما آنچه در همه استوديها مشترك است، جو توليدي حاكم بر آنهاست. حال و هواي غيرقابل وصفي آكنده از اضطراب و جنب و جوش و تحرك و سازندگي، همه دست اندركاران تهيه يك برنامه (بازيگران و گروه فني) را در بر مي گيرد؛ همواره دو سئوال در تهيه يك برنامه وجود دارد: آيا برنامه براي پخش در آينده ضبط مي شود يا در همان لحظه به طور مستقيم پخش خواهد شد؟



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ