۱۳۸٥/٢/٢٩ :: ٩:٢٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

خاطرم هست برای درس طراحی و توليد صنعتی زمانی كه در اينترنت كاوش می كردم با سايت تام ديكسن و طراحی جالب و سرگرم كننده اش آشنا شدم. امروز در خبر های سايت داموس خواندم كه ديكسن به عنوان طراح برگزيده سال انتخاب شده است :

Tom Dixon: Talking with Designer of the Year

by Loredana Mascheroni

“I think they were short of names”. British humour, false modesty or reticence? Tom Dixon offered an ambivalent reply to my question as to the possible reasons for which the Design Museum in London decided to award him the title of Designer of the Year. What is without a doubt though is the award has been given to a self taught designer who began the trade “by chance” in 1983 when he was convalescing after an accident. Who was launched by Cappellini in 1989 with the S-Chair, a design icon.

 Who founded Eurolounge in 1994 to produce his own plastic designs and took on the controversial role of head designer at Habitat in 1998. Who finally became a company in 2002 with Tom Dixon Ltd and since 2004 has been creative director of Artek, the Finnish brand created by Alvar Aalto in 1935.

 We talk more about this and other things at Malpensa, comfortably seated on the longest sofa ever (certified for the Guinness book of records by a priest with a bluetooth earpiece, between a take off announcement and a last call for the late boarders) that Dixon designed for Bombay Sapphire.

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٢٩ :: ٩:۱٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

معرفی كتاب: Great Glass Building

In Great Glass Buildings, Peter and Jennifer Hyatt present fifty exemplary modern projects that explore a number of theories about the nature, mystique and attraction of glass in the architecture of recent years. Variously performing roles that include giftwrap, lightweight armour, transmitter and insulator, glass began its re-emergence as an architectural force during the 1990s, as a symbol of new modernism. Advances in glass-making and construction technology and the advent of structural glazing, fixing systems, glass coatings and waterproof connections have
transformed the ambitious dreams of the past into reality.

Including projects by Foster and Partners, Murphy Jahn, Santiago Calatrava, Shigeru Ban, Renzo Piano and many others, this book reveals the complex nature of glass in today's architecture.

 

صفحاتی از كتاب  در فرمت PDF



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٢٩ :: ۸:٥٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

كتاب معماري و انديشه نقادانه از آن كتاب هايي است كه مطمئنا از خواندنش لذت خواهيد برد. اين كتاب ترجمه اي دلنشين از كتاب Architecture and critical imagination  است. نوشته تجربه هاي آشنا و بعضا دردناك دانشجويان معماري هم از گزيده اي از اين كتاب بود. حال اين مطلب را بخوانيد:

هر چند نقد مطبوعاتي در امريكا، هم به لحاظ مقدار و هم به لحاظ ارزش و اعتبار در حال رشد است، لازم است بدانيم خود منتقدان نيز، بدون منتقد نيستند.

 

 

 من واقعا نمي دانم، آيا اصلا خود او ( منتقد) براي قضاوت در مورد معماري خوب، صلاحيتي وجود دارد يا نه؟ اما من فكر مي كنم كه او به طور كلي، در خارج از چارچوب چنين موضوعاتي قراردارد...

 

جناب آقاي منتقد، مقاله شما در مورد معماري، به وضوح نشان داد كه سليقه سطح پايين و مبتذلي داريد.

 

 معماري بسيار مهم تر از آن است كه ] اظهار نظر در مورد آن [ به منتقدان معماري سپرده شود.

 

 

وقتي شخصي، بنايي را با شدت و تندي مورد انتقاد قرار مي دهد احتمالا نقد وي بيشتر بيان برخي مشكلات شخصي خواهد بود تا بيان شفاهي از احساسات و نظريات او در مورد بنا.

 

                 

                          برگزيده اي از برخي نامه هاي ارسال شده به روزنامه ها


نكته: در مورد وضعيت نقد معماري در ايران اطلاع چنداني ندارم اما تصور مي كنم زماني كه نقد اصولي و درستي از هرچيزي ( در اينجا معماري ) وجود نداشته باشد معماري هميني خواهد شد كه همه هر روزه نظاره مي كنيم. پس اين منتقدان دلسوز معماري كجايند؟!

     

       

 



موضوع مطلب :


به نام خدا

 هر دانشجوی معماری بايد بداند که گفت وگو های ميان او و استادش در مورد روند طراحی، فقط  به جنبه های خاصی از اين روند می پردازد و او خود بايد قادر باشد در پايان تحصيلاتش اين کار را به تنهايی در مورد آثار خود انجام دهد. چرا که هيچ تفاوتی ميان نقد ديگران و نقد توسط خود شخص نيست و حتی نقد توسط خود شخص مفيدتر نيز هست.

                                                                                               کالينز ۱۹۶۸

در طول بازديد کارها توسط استاد، سکوت عميقی بر فضای آتليه حاکم شده بود. او از ميزی به ميز ديگر می رفت و انتقادات خود را در اختيار همه قرار می داد. اگر استاد از ميزی بدون ابراز نظر و انتقادی عبور می کرد، اين بدان معنا بود که آن کار شايستگی  و استحقاق قضاوت و اظهار نظر استاد را نيز نداشته است.

                                                                                           مک گيور ۱۹۳۸

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٢٦ :: ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

در حال كاوش  در اينترنت به عكسی از دانشكده  معماری برخوردم. بد نيست عكس آن را ببينيد:دانشكده معماري دانشگاه وسترن استراليا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٢٤ :: ٩:٥٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 به نام خدا

 

 فركانسهاي 30 تا 300 مگاهرتز بسيار مفيد و كارامد هستند چون انتشار آنها با وجود محدود بودن پايدار است. اين امواج با چنين فركانسي براي امواج تلويزيون كارامدند زيرا فركانسهاي بالاي آن ها اجازه حمل مقادير فراواني از اطلاعات مورد لزوم را مي دهد و براي پخش صداي داراي كيفيت بالا نيز سودمند مي باشد.

 

   فركانس هاي بين 3000 تا 12000 مگاهرتز براي رابطهاي در خط مستقيم كه در آن پيام رساني از طريق آنتن هايي بر فراز برجهاي بلند ارسال مي شود به كار مي رود. ايستگاههاي تكرار كننده را كه ساختاري برج مانند دارند نيز در فواصل 40 تا 48 كيلومتري ( معمولا بالاي تپه ها ) كار مي گذارند.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٢۱ :: ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

برج تلويزيوني بي جينگ

 

1-     ارتفاع برج، 381 متر است.

 

2-     منطقه از نظر شرايط زمين شناسي در وضعيت كاملا مناسبي است. (ظرفيت مجاز خاك بيش از 18 كيلوگرم بر سانتي متر مكعب و سطح آب زير زميني در ارتفاع 19 متري)

 

3-     پايه برج سك ساختمان مدور 4 طبقه است.

 

4-     شافت از ارتفاع 0 تا 255 متر، مقطع دايره و به شكل يك مخروط ناقص.

 

5-     جنس شافت: بتن مسلح، مزايا: سهولت تهيه، مقاومت عالي در برابر آتش سوزي، ارزان قيمت بودن، كاهش مشكلات نگهداري و ... .

 

6-     فضاهاي تاسيسات راس برج: سكوي آنتن، رستوران گردنده با ظرفيت 250 نفر و با سرعت 1 دور در ساعت، عرشه مشاهده عمومي، اتاق تجهيزات انتقال امواج، اتاق تجهيزات مكانيكي، اتاق تجهيزات تهويه هوا، سكوي فضاي باز، اتاق استراحت و ... .

 

7-     تاسيسات راس برج از ارتفاع 197 تا 5/245 متر قرار دارد.

 

8-     دكل آنتن از دو جنس ( فولاد و بتن) و ارتفاع كل دكل 126 متر است.

 

9-     برج 5 آسانسور دارد. 2 عدد براي استفاده عمومي با سرعت 7 متر بر ثانيه و ظرفيت 5/2 تُن، 2 عدد براي سرويس دهي و جلوگيري از خطرات آتش سوزي با سرعت 4 متر بر ثانيه و ظرفيت 1 تُن و يك عدد بالا برنده سبك و ساده براي استفاده هاي ديگر.

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/۱۸ :: ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

احتمالا مدتی قالب وبلاگم به دليل سواد بسيار ناچيز من مغشوش خواهد بود.

 

نكته پس از گذشت ۲ روز:

با لطف و عنايت هميشگی يكی از دوستان بار ديگر وبلاگ به حالت اوليه اش بازگشت.



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/۱٥ :: ٥:۱٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

ادامه نوشته ۲۹ فروردين:

مادريد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كليسايي با 600 سال قدمت در كلن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنجره كليسا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منظره اي ازخيابان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/۱٤ :: ٩:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

روز ملی استعدادهای درخشان مبارک باد.

نکته: ياد لوح تقديری که سال ۷۸ در همين روز داده شد افتادم:

....

ضمن تبريک پايان يک مقطع تحصيلی در زندگی علمی شما و آرزوی موفقيت های بيشتر ‌اميد است با اتکال به پروردگار يکتا و بهره مندی از توانائيها و استعدادهای خويش به عنوان وديعه ای الهی در جهت ارتقا معنوی و علمی خويش کوشا بوده از آينده سازان ايران اسلامی باشيد.

                                                                                     جواد اژه ای                    

                                                                                                    مشاور فرهنگی رئيس جمهور

                                                                                                            و سرپرست سازمان

                                                                                                             ۱۴ ارديبهشت ۱۳۷۸



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٩ :: ٩:۱٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

   راديو در ابتدا به عنوان ابزاري كه موسيقي پخش مي‏كند، در ذهنيت جامعه ما جاي گرفت. نگاهي به فهرست برنامه هاي راديو در آغاز نشان مي‏دهد كه موسيقي بخش عمده اي را تشكيل مي داد و اخبار و گفتار در مرتبه هاي بعدي جاي داشتند.

 

   فعاليت تلويزيون در تهيه و پخش يك سلسله برنامه هاي سرگرم كننده خلاصه مي شد. گردانندگان اين مؤسسه در توجيه كار خود مي گفتند كه چون تلويزيون ايران جز آگهي منبع ديگري براي درآمد ندارد، ناچار است براي جلب تماشاگران بيشتر و جذب آگهي افزون تر دست به توليد برنامه هاي سبك و عامه پسند تر بزند.

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٧ :: ٩:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

ما در واقع تصويرهاي تلويزيوني،‌اعم از تصويرهاي خبري، وقايع و گزارش‌ها را آن گونه در مي‌يابيم كه موقعيت هستي‌شناختي تصوير با ترفندهاي فناورانه از آن سلب شده است.

 

ويژگي تصوير آن است كه خود نشان دهد آن واقعيتي نيست كه به تصوير مي‌كشد بلكه يك واسطه است: آن چه از آن در مي‌يابيم، احاله به مرجعي است كه خود بايد آن را تجسم كنيم؛ و اين يك واسطگي است. حال آن كه در تلويزيون قضيه به نحوي ديگر است. تصوير در تلويزيون، بر عكس، هر چه را كه نشان مي‌دهد به عنوان نمايش بي‌واسطه يك واقعيت عرضه مي‌كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٦ :: ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 انسان پاره پاره را مي‌توان اين گونه به تصور آورد: انساني بسيار سازگار با ضروريات سيستم‌هاي فني پرشتاب، و در عين حال بسيار بيگانه از خواست عقلاني دروني انسان؛ انساني از نظر فني بسيار كارآمد و كارساز، و از نظر عقلاني بيزار از هر بحث و استدلال؛ انساني كه گرچه مهارت‌ها و قوه تميزش بيشتر شده، ‌و گر چه در مراكز بزرگ شهري و شبكه‌هاي بسيار متراكم ارتباطي و توليدي فرو رفته و در هم فشرده و بر هم انباشته شده است اما بسيار تنهاست. زيرا با آن كه ارتباط‌هايش از گذشته بيشتر شده قابليت فكري و عقلاني‌اش در ارتباط با ديگران پيوسته كمتر و كمتر مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/٦ :: ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

از اين به بعد هر از چند گاه مطالب کوتاهی از مطالعات پايان نامه ام را در وبلاگ خواهم گذاشت. عنوان هم خواهد بود: پايان نامه من در يک نگاه...FUNNY!

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب :


۱۳۸٥/٢/۳ :: ۳:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

روز معمار مبارك باد.



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ