به نام خدا

اسکیسی از نوع شهری(اربن به کسر الف و فتح باء!) آن:

منبع: بی دی آنلاین دات کام!



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/٢٦ :: ٤:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

کاترینا فیک

چه کسی است که سایت فلیکر را نشناسد؟! پیش از فلیکر کاربران اینترنت برای اشتراک عکس‌ها مبجور بودند که عکس‌های جالب وی یا عکس‌های گرفته شده توسط خودشان را به هم میل کنند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴، خانم فیک به همراه شوهرش، استیوارت باترفیلد، سایت فلیکر را بنا نهادند، سایتی که بعدا یاهو آن را به مبلغ ۳۵ میلیون دلار از این زوج خریداری کرد.

منبع: سایت ١ پزشک

 



موضوع مطلب : روزمره / دنیای مجازی


۱۳۸٧/۸/٢۳ :: ٩:٢٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

The World Architecture Festival features in global broadcast channel CNN International’s “The Spirit of Architecture”, programme, which will be shown on television this week.     

 

“The Spirit of Architecture” features interviews recorded during the Festival with renowned architects Lord (Norman) Foster, Charles Jencks and Massimiliano Fuksas.  Zaha Hadid and Oscar Niemeyer have also contributed to the programme.   The programme will also include commentary by Paul Finch, Editor of Architectural Review and Programme Director of World Architecture Festival, on Barcelona ’s landmark architecture and unique cultural heritage.  

“The Spirit of Architecture” includes film of six of the buildings shortlisted at the Awards, including the BMW Welt, the event, exhibition and automobile delivery centre designed by Austrian practice Coop Himmelb(l)au, which was subsequently named winner in the Production category.    The programme ends with the announcement of Luigi Bocconi University , Milan , designed by Irish practice Grafton Architects, as winner of the first World Building of the Year and includes exclusive interviews with the winners and footage of the winning building. 

“The Spirit of Architecture” will be broadcast at the following times:  

Thursday 13th November at 1400 and 1830 GMT
Saturday 15th November at 0800 and 1830 GMT  
Sunday 16th November at 0400, 0830 and 1430 GMT

 ----------------------------------------------------------------

نکته۱: برنامه را دیدم. ساعت ۱۰ شب به وقت ما که می شود ۱۸:۳۰ به وقت لندن. مدت برنامه با تبلیغات بینش حدودا نیم ساعت بود.

نکته ۲:  از معماران معروفی که همه ما می شناسیم و در متن بالا هم آورده شده تا جایی که یادم می آید، سر نورمن فوستر، اسکار نیمایر، زاها ( یا با هر دیکته دیگری که فقط همین طور تلفظ شود) حدید، یکی از اعضا گروه کوپ هیمل بلا صحبت کردند. ضمن اینکه چارلز جنکز که با وجود سن بالایی که دارد هنوز هم نکته بین و تیزهوش و شیک پوش(!) است و نویسنده کتاب ارکیتکچر اند هپینس که فکر می کنم اسمش دو بوتون بود و یک معمار ژاپنی و همسرش هم که اتفاقا معروف هم هستند اما اسمشان یادم نیست در برنامه بودند.

نکته ۲+۱: سئوالات جالبی از فوستر پرسیده شد که او هم دقیقا پاسخشان را مانند معماری ای که از او می بینیم داد. یقه پالتو زاها ( همان توضیح) حدید هم بی شباهت به معماری اش نبود!

نکته۳: اگر فرصت کنم و شرایطش جور شود برنامه را ضبط خواهم کرد.

نکته ۳+۱: شما می توانید این برنامه را از طریق اینترنت ببینید. چوت به احتمال ۹۹/۹۹٪ بیشتر خوانندگان از خطوط پرسرعت استفاده می کنند و کمتر کسی مثل من هنوز هم به سنت های پیشین از نوع اینتزنتی اش وفادار مانده! (ضمنا خودم فایل ها را ندیده ام و از روی آدرسی که در شبکه سی ان ان بود آنها را لینک کرده ام)

بخش اول برنامه

بخش دوم برنامه

بخش سوم برنامه

 



موضوع مطلب : روزمره / خبر معماری


۱۳۸٧/۸/٢٠ :: ٥:٤٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

پست ۸ مرداد وبلاگ پرتیکان:

سلام

همه تلاشمان را کردیم تا آنچه بر ما گذشت را فراموش کنیم و بازگردیم و همین را هم انجام داده ایم که اینجاییم . تنها چیزی که فراموش نشد بی تفاوتی آنهایی بود که می پنداشتیم با دیگران فرق دارند ولی نداشتند . آنهایی که می انگاشتیم عمیق تر باشند و لی نبودند و تنها فکرشان از دست رفتن فرصتی بود که به ما رسیده بود و دیگر هیچ...

هیچ گاه اجازه توهین به کسی یا چیزی را به خود نداده و نخواهیم داد و آنچه بر ضیافت ششم گذشت از دست ما خارج بود و هیچ کس هم نپرسید چرا ؟؟؟*

اگر برای دوستان مجازی !!! خود پیام بازگشت گذاشتیم تنها به دلیل این بود که بیایند - بخوانند و به آنچه گمان می کنیم رسالتمان است پشت نکرده باشیم .

به هرحال امید داریم هر چه تلخی که بر ما گذشت شیرین تر از قند به کام شما بوده باشد و پروردگار را شکر به خاطر دو نعمت : صبر و فراموشی . با ما بودن دوباره شما مثل همیشه مایه سرافرازی ماست.

وبلاگ پرتیکان که میزبان ششمین ضیافت معماری بود بعد از حدودا ٢ ماه و نیم باردیگر مطلب می نویسد. این موضوع را با دیدن لینک ضیافت هشتمشان فهمیدم چرا که من شخصا فکر می کردم آنها به کلی بی خیال وبلاگ نوشتن شده اند و احتمالا مدتی را هم در حسرت ساعت هایی که برای وبلاگشان وقت گذاشته اند سپری کرده اند. به هر حال کامنتی برایشان گذاشتم که عینا آن را در ادامه می آورم.

سلام. این بحث البته دیگر واقعا قدیمی شده. شاید خیلی از شرکت کنندگان ضیافت هم یادشان رفته باشد اما چون شما هم چند بار و وبلاگتان به این موضوع اشاره کرده اید برای مثال اینجا:
"اما حالا که آمده ایم دوباره هستیم و بی خیال دوستانی شدیم که یکدیگر را نفهمیدیم و منتظر تخریب هم بودیم تا اولین اقدام دوستان حذف لینک ننگین ما !!!!!!!!!!!!!!!!!! از لینکستانشان بود"
و اینجا:
"هر چند بعد از آن اتفاق ناخواسته ما مورد خشم و تحریم شدید دیگر وبلاگ نویسان این عرصه ـ از حذف لینک تا تهدیدهای دیجیتال ـ قرار گرفتیم ولی ما بعد از مدت ها دوری بر آن شدیم تا با توجه به اعلام یک موضوع قابل تامل در ضیافت های معماری باز هم در جهت بودن و بهتر شدن در کنار بقیه باشیم . هر چند ممکن است باز هم در دایره تحریم های قبلی دیده نشویم ."

فکر کردم باید بگویم که همه ما در انجام کارهایمان آزادیم. اما وقتی مسئولیتی بر عهده می گیریم که اتفاقا مخاطبانش هم عامه مردم نیستند که یک قشر به اعتقاد من منتخب و متفکرند هرگز نمی توانیم "چند وقتی را دوری کنیم از جاروجنجال این دنیای مجازی و به کارهای دیگری بپردازیم" آن هم کاملا بی خبر.
صریح بگویم میزبانی شما بزرگترین ضربه را به ضیافت ها زد. ضیافتی که مهمانانی ارزشمند داشت. همه یک به یک دلسرد شدند و هر چند 2 ضیافت دیگر هم بعد از این ماجرای عجیب برگزار شد اما کاملا واضح است که اتفاقی که نمی بایست بیفتد افتاده بود.

-----------------------------------------------------

*: واقعا هیچ کس نپرسید چرا؟ یعنی ۴۹ نظر پست قبلی همه فقط گله و تهدید بوده اند؟

 



موضوع مطلب : ضیافت معماری / حاشیه معماری


۱۳۸٧/۸/٢٠ :: ٥:٢۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

برداشت با خود شما...



موضوع مطلب : عکس


۱۳۸٧/۸/۱٩ :: ۱٠:٥٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

یکی از خواننده های وبلاگ به نام آقای حسام مهرپویا ( با توجه به ایمیل آدرس، نام خانوادگی شان را نوشته ام) در مورد فیلم مستند ناتانیل کان سوال کرده بودند که برایشان پاسخ را ایمیل کردم اما:

Hi. This is the qmail-send program at yahoo.com.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<
hesam_mehrpouya@yahoo.com>:
failed after I sent the message.
Remote host said: 554 delivery error: dd Sorry your message to
hesam_mehrpouya@yahoo.com cannot be delivered.

اگر این یادداشت را می خوانند آدرس صحیح شان را برای من بنویسند.



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/۱٦ :: ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

سرامیک فور میکس یک ست چای/قهوه است که از یک فنجان شیشه ای، یک نعبلکی سرامیکی و یک گوی سرامیکی تشکیل شده است. فنجان شیشه ای مخصوصا  با برجستگی کوچکی در قسمت پایین طراحی شده است تا  فضایی برای گوی سرامیکی، زمان هم زدن و نوشیدن فراهم کند. گوی سرامیکی برای هم زدن شکر در نوشیدنی های گرم استفاده می شود. با این گوی باعث دیگر نیازی به استفاده از قاشق نیست.

وقتی که شکر در فنجانی که با چایی یا نوشیدنی گرم دیگری  پر شده است ریخته می شود، باعث تکان خوردن گوی سرامیکی می شود و افراد را به چرخاندن آن با تکان دادن فنجان دعوت می کند. گوی سرامیکی شکررا داخل لیوان مخلوط می کند و در همان زمان با برخورد به شیشه موجب ایجاد صدا می شود. برجستگی پائین لیوان از بیرون افتادن گوی زمان نوشیدن جلوگیری می کند.

سرامیک ماده ای است که در عین بهداشتی بودن، زیباست. تلفیق شیشه و سرامیک دارای کششی زیبایی شناسانه در تعبیر فرمال آن از فنجان و نعلبکی سنتی است.

-----------------------------------------------------------------------

نکته1: ۲ سال و نیم پیش در همین وبلاگ....اینجا

نکته۲: ای کاش من هم یکی از این ست ها را داشتم. فکر می کنم چایی خوردن در آنها خیلی لذت بخش تر باشد.  

 



موضوع مطلب : خلاقیت هنری


۱۳۸٧/۸/۱٦ :: ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

photo: ArtToday.com

پلان های اولیه کاخ سفید که در حدود سال ١٨۶٢ م ترسیم شده است. در این مجموعه از آن زمان به شکل وسیعی تغییراتی داده شده است.

در حال حاضر خانه رئیس جمهور امریکا دارای ۶ طبقه، ٧ پلکان، ١٣٢ اتاق، ٣٢ سرویس بهداشتی، ٢٨ شومینه، ١۴٧ پنجره، ۴١٢ در و ٣ آسانسور می باشد.

 



موضوع مطلب : روزمره / خبر معماری


۱۳۸٧/۸/۱۳ :: ٦:۱٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

فعلا این ها را داشته باشید تا بروم کلاس و برگردم!

1.Quand j’avais 8 ans j’habitais à Sabzevar. Notre maison était dans  la compagne de l’hôpital. J’avais beacoup des amis. En été je faisais du vélo dans la compagne. Il y’avait une grande piscine. chaque jour un vieil jardinier nettoyait la piscine et les jardins. Le fils de mon amie Venus avait combien de canards. Nous jouions parfois avec eux et nous faisions manger a eux. Un matin, nous allions a côté de la piscine. Nous tombions d’alimentations pour canards et tout a coup nous avon entendu la voix de jardinier. Nous avions peur de lui. Donc, on a s’évadé.  Mais nous devions traverser le couloir des sérvices differents de l’hôpital pour arriver à la maison. C’était trés drôle cet événtment parce que les patients nous voyaions et nous riiez !  Je pense que ils nous rigolaient !

 

2.Il y a 21 ans peut-être, c’était en printemps. Je passais mes vacances avec ma famille. On était à la plage. Je me rapelle, je jouais avec mes sœurs à la plage, on a vu une petite fille comme nous, mais elle était seule. Elle a mis un anorak rouge. Puis on est allée chez elle et on l’a invité  au joue. Elle ne peuvait pas parler persan mais elle comprait bien, parce que son père était indeen et sa mère était iranienne. Elle s’appelait Indira. On a photopraphé ensemble et on jouait beacoup. Je ne l’ai jamais oublié.

----------------------------------------------------

نکته: در این زندگی فقط باید آواز خواند!



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/۱۳ :: ٩:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

یکی از سبکهای تبلیغاتی که همواره مورد توجه شرکت مک دونالد قرار داشته است استفاده از سمبلها و مناسبتها است. این آگهی که توسط شرکت تبلیغاتی معتبر لئو برنت طراحی شده است موفق شده است مدال نقرده جشنواره تبلیغاتی موندیال را نیز از آن خود سازد. ترجمه شعار این آگهی نیز می شود: رمضان مبارک باد

---------------------------------------------------------------

نکته: منبع سایت www.advercross.com



موضوع مطلب : خلاقیت هنری


۱۳۸٧/۸/۱۱ :: ۱:٤٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

امروز یکباره، واقعا یکباره دلم برای گناباد، شهری که شاید یک جور سرزمین پدری ام باشد تنگ شد. هر چند  چند سال است به گناباد نرفته ام. شاید حدودا 4 سال. نمی دانم چرا دلم خیلی هوای خانه قدیمی مادربزرگم ( مادر جان )را کرد با آن اتاق بادگیر، باغ انار، درهای چوبی قدیمی و حوض آبی مستطیل شکل.

گاهی حسرت می خورم که چرا نتوانستم قبل از اینکه خانه مادر جان هم مثل خیلی دیگر از بناهایی که تک تک اجزاء شان یادآور خاطرات خوب و خوبتر بودند مورد بی مهری و زیاده خواهی های ما قرار بگیرد بروم و چند تا عکس درست و حسابی بگیرم؛ از ایوان بلندش، مطبخ بزرگش، اتاق های زمستان نشین و تابستان نشینش...

 

 

 

این عکس، بادگیر یکی از خانه های گناباد است.

 



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/۱۱ :: ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

دیدن شعبه ای از بستنی بسکین رابینز در اهواز به اندازه دیدن سطل زباله در معابر عمومی شهر یا فروشنده مودب و با حوصله عجیب است!

 

 

 

 

 

Baskin-Robbins is a global chain of ice cream parlors founded by Burt Baskin and Irv Robbins in 1945 in Glendale, California. It claims to be the world's largest ice cream franchise,[1] with more than 5,800 locations, 2,800 of which are located in the United States. Baskin-Robbins sells ice cream in over 30 countries, including Canada, Japan, Mexico, Bahrain, the United Kingdom, the United Arab Emirates, Egypt, Saudi Arabia, Australia, Thailand, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Bangladesh, Pakistan, South Korea, India, and Taiwan.

Baskin-Robbins is known for its "31 flavors" slogan. When the first Baskin-Robbins store opened, it offered 21 flavors, an innovative concept at the time. The idea for having 31 flavors came from the Carson-Roberts advertising agency (which later became Ogilvy & Mather) in 1953, along with the slogan "Count the Flavors. Where flavor counts." 31 was also more than the 28 flavors then famously offered at Howard Johnson's restaurants. Burt and Irv also believed that people should be able to sample flavors until they found one they wanted to buy ― hence the iconic small pink spoon. During a now famous promotion, Amy Boggioni led a group of three who finished 31 scoops of all 31 flavors in under 31 minutes.

------------------------------------------

نکته: به این می گویند یک تیر و سه نشان!



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/۸ :: ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

آقای علی اعطا میزبان هشتمین ضیافت معماری در کلوناد مهلت نوشتن را تا ١٠ آبان تمدید کرده اند.

ادامه....اینجا



موضوع مطلب : ضیافت معماری / خبر معماری


۱۳۸٧/۸/٦ :: ۱۱:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

یک برنامه‌نویس و یک مهندس در یک مسافرت طولانى هوائى کنار یکدیگر در هواپیما نشسته بودند. برنامه‌نویس رو به مهندس کرد و گفت: مایلى با همدیگر بازى کنیم؟ مهندس که می‌خواست استراحت کند محترمانه عذر خواست و رویش را به طرف پنجره برگرداند و پتو را روى خودش کشید. برنامه‌نویس دوباره گفت: بازى سرگرم‌کننده‌اى است. من از شما یک سوال می‌پرسم و اگر شما جوابش را نمی‌دانستید ۵ دلار به من بدهید. بعد شما از من یک سوال می‌کنید و اگر من جوابش را نمی‌دانستم من ۵ دلار به شما می‌دهم. مهندس مجدداً معذرت خواست و چشمهایش را روى هم گذاشت تا خوابش ببرد. این بار، برنامه‌نویس پیشنهاد دیگرى داد. گفت: خوب، اگر شما سوال مرا جواب ندادید ۵ دلار بدهید ولى اگر من نتوانستم سوال شما را جواب دهم ۵٠ دلار به شما می‌دهم. این پیشنهاد چرت مهندس را پاره کرد و رضایت داد که با برنامه‌نویس بازى کند.

 

 

 

 

برنامه‌نویس نخستین سوال را مطرح کرد: «فاصله زمین تا ماه چقدر است؟» مهندس بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و ۵ دلار به برنامه‌نویس داد. حالا نوبت خودش بود. مهندس گفت: «آن چیست که وقتى از تپه بالا می‌رود ۳ پا دارد و وقتى پائین می‌آید ۴ پا؟» برنامه‌نویس نگاه تعجب آمیزى کرد و سپس به سراغ کامپیوتر قابل حملش رفت و تمام اطلاعات موجود در آن را مورد جستجو قرار داد. آنگاه از طریق مودم بیسیم کامپیوترش به اینترنت وصل شد و اطلاعات موجود در کتابخانه کنگره آمریکا را هم جستجو کرد. باز هم چیز بدرد بخورى پیدا نکرد. سپس براى تمام همکارانش پست الکترونیک فرستاد و سوال را با آنها در میان گذاشت و با یکى دو نفر هم گپ (chat) زد ولى آنها هم نتوانستند کمکى کنند.

بالاخره بعد از ۳ ساعت، مهندس را از خواب بیدار کرد و ۵٠ دلار به او داد. مهندس مودبانه ۵٠ دلار را گرفت و رویش را برگرداند تا دوباره بخوابد. برنامه‌نویس بعد از کمى مکث، او را تکان داد و گفت: «خوب، جواب سوالت چه بود؟» مهندس دوباره بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و ۵ دلار به برنامه‌نویس داد و رویش را برگرداند و خوابید !

 

 

با تشکر از حکمت گمشده

 

 

 



موضوع مطلب : روزمره / دنیای مجازی


به نام خدا

رسانه واسطه انتقال پیام و اطلاعات است که در ارتباطی تنگاتنگ با مخاطب قرار دارد. در واقع وجود هر رسانه دال بر وجود یک مخاطب است و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

همه ما معنای مخاطب را می دانیم:

فرد یا چیزی که مورد خطاب قرار گرفته است.

این مورد خطاب قرار گرفتن ممکن است از سوی منابع مختلفی باشد. انسان ها، سازمان ها و تشکیلات، بعضی اشیاء، مکان ها و حتی اتفاقات خاص نیز می توانند منبع خطاب قرار دادن باشند. در این میان عبارت مخاطب معماری نیز واژه نامانوسی نیست. یک بنای شاخص یا یک میدان مشهور ممکن است مخاطبانی داشته باشد و یا اصلا برای خطاب قرار دادن انسان ها و یا چیزهای دیگری به وجود آمده باشد.

هر زمان از مخاطب صحبتی به میان می آید به این معناست که بین فرد و شیء مورد خطاب واقع شده و منبع اصلی، ارتباطی وجود دارد و این ارتباط در هر مورد ممکن است به شکلی خاص ظهور پیدا کند. ممکن است صحبت های محاوره ای باشد که هر روزه با آن درگیر هستیم. ممکن است یک ارتباط بصری یا سمعی باشد  یا تلفیقی از این دو و یا اشکال دیگر.

 

در این نوشته می خواهیم معماری را یک رسانه تعریف کنیم که از تمام و یا اکثر خصوصیات رسانه ها پیروی می کند. یعنی معماری همانند رسانه های دیگر که در ادامه مختصرا تعریف خواهند شد دارای:

 1- اطلاعات و داده های اولیه

 2- مخاطب

و

 3- تاثیر بر مخاطب

 می باشد.

 

آنچه که ما عمدتا به عنوان رسانه می شناسیم در محدوده این واژه ها خلاصه می شوند:

خبرگزاری ها*، روزنامه ها، رادیو، تلویزیون، سینما، ماهواره و انفورماتیک

در میان رسانه های جمعی، رادیو و تلویزیون دارای نقش خاصی هستند؛ چرا که رادیو در میان رسانه های جمعی، رسانه ای است که در بیشتر نقاط دنیا از آن استفاده می شود و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران تنها وسیله ارتباطی است که کاملا می توان اصطلاح رسانه جمعی را بر آن اطلاق کرد و برای دستیابی به مناطق دوردست، راهی آسان و اقتصادی است. تلویزیون هم تاثیر گذارترین رسانه قلمداد می شود و از نظر تسلط فرهنگی بیش از هر رسانه دیگری در مورد آن ابراز نگرانی می شود.

 معماری همانند دو رسانه تاثیر گذار رادیو به جهت استفاده همگانی از آن و تلویزیون به جهت تاثیر پذیری آن از نمونه های سایر فرهنگ می تواند رسانه ای با نقش خاص تلقی شود.

در مباحث مربوط به دنیای رسانه ها امروزه بحث مخاطب پویا مطرح است. مخاطب پویا مخاطبی است متفاوت با یک مخاطب عام. مخاطب پویا به دنبال رضامندی است و باور دارد که انتخاب رسانه، رضامندی مورد نظرش را فراهم خواهد کرد. همچنین مشارکت فعالانه مخاطب با رسانه بر رضامندی حاصل و رفتار رسانه ای اثر می گذارد.

بر اساس این نظریه، پویایی مخاطب را می توان در 4 بعد جمع بندی کرد:

1-تعمدی بودن، که استفاده هدفمند و برنامه ریزی شده از رسانه است.

2- انتخابی بودن که «خود را آگاهانه در معرض رسانه قرار دادن» است.

3- درگیر شدن که به معنای ارتباط فردی رسانه با مخاطب است.

4- سودمندی که منظور از آن بهره اجتماعی یا روان شناختی استفاده کننده از رسانه است.

با این توضیح معماری امروز باید سعی در ایجاد مخاطبانی پویا داشته باشد تا رسانه ای موفق و تاثیر گذار قلمداد شود.

معماری به بیننده (بخشی از مخاطبان و نه تمام آنها) یک سری ویژگی های ظاهری مانند کاربرد بنا،حدود زمان ساخت آن، ویژگی های اقلیمی منطقه را می دهد. علاوه بر این ویژگی ذاتی که در نفس معماری وجود دارد تلاش هایی برای تبدیل بیشتر معماری به رسانه انجام گرفته است.

 

The Beijing Olympic Stadium, the National Stadium, also known as the Bird's Nest, in Beijing, China

 در واقع از سال های ابتدایی دهه 70 میلادی، معماران به پوسته ساختمان به عنوان یک واسطه برقرار کننده ارتباط علاقه نشان داده اند. یکی از بناهایی که به عنوان اولین بناهای از این دست معرفی می شود ساختمان ژرژ پمپیدو است. نمونه های مشابه را می توان در کارهای برنارد چومی، ژان نوول و بعضی معماران معاصر دید؛ معمارانی که به ساختمان ها به عنوان فرستنده ها (یا انتقال دهنده های) جدید شهری می اندیشند.

 

Bernard Tschumi

 

Jean Nouvel

در این بناها پوسته ساختمان همانند پوستی با قابلیت بسیار بالا برای برقراری ارتباط، می تواند معماری را به رقابت مستقیم با سینما یا تلویزیون بر انگیزد.

        

 

---------------------------------------------------------------------

* رشد رسانه های جمعی باعث تحریک رشد خبرگزاری هایی شده است که به نشریات روزانه، رادیو و تلویزیون خدمات می دهند. هم اکنون بیش از یکصد کشور از خود خبرگزاری  ملی دارند، هر چند شماری از این خبرگزاری ها، خبرگزاری به معنای کامل کلمه نیستند، زیرا کم و بیش خود را محدود به دریافت و توزیع اطلاعات رسمی کرده اند و چشم به ارسال از منابع خارجی دوخته اند. از سوی دیگر، پنج خبرگزاری – آژانس فرانس پرس (فرانسه)، یونایتد پرس اینترنشنال و آسوشیتدپرس (ایالات متحده)، رویترز (انگلیس) و تاس (اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی)- دارای آن چنان وسایل و تسهیلات فنی مرغوبی بودند و یا هستند و از آن چنان شبکه گسترده ای از خبرگزاران سود می بردند که بی اغراق بر صحنه خبری بین المللی سلطه یافته اند.



موضوع مطلب : ضیافت معماری


۱۳۸٧/۸/٥ :: ۱:٢٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

نمی دانم شما هم تا بحال به این شباهت ظاهری رنزو پیانو و استیون اسپیلبرگ دقت کرده اید؟!

خودتان قضاوت کنید:

 

Renzo Piano, the renowned Genoan architect, was coming out of a conference about architecture and city planning, one of the events taking place during the vernissage (inauguration) days.

نکته: عکس رنزو پیانو از سایت فلیکر برداشت شده است.



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/٥ :: ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

 



موضوع مطلب : خلاقیت هنری


۱۳۸٧/۸/٥ :: ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

 

 

 

 

"Architecture is the learned game, correct and magnificent, of forms assembled in the light."

 

Le Corbusier

 



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸٧/۸/٢ :: ۳:٤۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

در حال نوشتن مطلبی برای ضیافت هشتم هستم. حالا که فقط ٢ روز به اتمام مهلت ضیافت مانده می بینم که چقدر کار داشته و من چقدر کوتاهی کرده ام.

 



موضوع مطلب : روزمره / ضیافت معماری


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ