۱۳۸۸/٩/٢٢ :: ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

گروه Söhne & Partner اولین هتل سلف چک را در حاشیه شهر وین، کنار بزرگترین مرکز خرید اتریش طراحی کرده است.

Hotel-Caldor1

سازه این بنا در حاشیه جاده قرار دارد. هتل از یک نقطه مرکزی خم شده است. این خم شدگی باعث می شود هتل از دید ناظر جاده اصلی کشیده تر به نظر برسد. در همکف لابی، ورودی اصلی،  check in machine و فضاهای دیگر قرار دارند.

برای نمای این هتل از دیوار پرده ای برای محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی استفاده شده است ضمن اینکه این دیوار باعث مانند یم سایه بان نیز عمل می کند و با طرح هایی که طراح در آن ایجاد کرده است می توان لوگوی هتل را به شکل انتزاعی در آن دید.

فضاهای جالب داخل و خارج این هتل به گونه ای خلق شده اند که در ارتباط بین خارج و داخل  اغراق کنند. اتاق یکنفره این هتل مساحتی برابر با 10 متر مربع دارد و  مساحت اتاق های دو نفره 14 متر مربع است و حمام نیز دارند. ترکیب رنگ های استفاده شده و استفاده از فقط یک دیوار شیشه ای به عنوان جدا کننده حمام و اتاق، اتاق هایی ایجاد کرده است که اصلا کوچک به نظر نمی رسند با اینکه واقعا کوچکند.

Hotel-Caldor2

Hotel-Caldor3-1

Hotel-Caldor3-2

Hotel-Caldor4-1

Hotel-Caldor4-2

Hotel-Caldor5

Photos by Severin Wurnig

Hotel-Caldor6

-------------------------------------------------

منبع: سایت کول بوم دات نت

 



موضوع مطلب : معماری امروز


۱۳۸۸/٩/٢٢ :: ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

دیوار پرده ای نوعی نماب بناهاست که هیچ بار مرده ای را جز وزن خود تحمل نمی کند و نیروهای افقی ای  را که به بنا وارد می شود توسط اتصالاتی که به کف ها یا ستون ها دارد به استراکچر اصلی بنا منتقل می سازد. دیوار پرده ای برای عایق کردن بنا در برابر آب، گرما و سرما و همچنین محافظت در برابر تغییرات هوایی و جوی و باد طراحی می شود.

معمولا مصالحی که در طراحی این نوع دیوارها به کار می روند از گروه آلومینیوم هستند، هرچند اولین دیوار پرده ای از فولاد ساخته شده بود. فریم های آلومینیومی معمولا با شیشه پر می شوند و این نوع نما علاوه بر تامین نور طبیعی ساختمان یک بنای معمارانه دلپذیر را به وجود می آورد. البته باید توجه داشت که کنترل پارامترهایی مانند دمای آسایش و دید مناسب در نماهایی که از شیشه های بسیار تشکیل شده اند سخت و نیازمند محاسبات خاص است. دیگر پرکننده هایی که علاوه بر شیشه می توانند بین فریم ها استفاده شوند عبارتند از: روکش های سنگی، ورقه های آهنی، بعضی از پنجره ها و هواکش ها.



موضوع مطلب : عناصر معماری


۱۳۸۸/٩/۱ :: ۳:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

به دلیل فوت ناگهانی یکی از بستگان و سفر ناگهانی من تا چند روز این وبلاگ بروز نخواهد شد...

 



موضوع مطلب : روزمره


۱۳۸۸/٩/۱ :: ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

خیلی وقت ها در فیلم ها تصاویری تخیلی از آینده دیده ایم. خیلی از معماران هم بناهایی دارند که به گفته خودشان برای آینده طراحی کرده اند. اما فکر می کنید این زمان که هم اکنون در آن هستیم در تصور گذشتگانمان چگونه تصویر می شده است؟ فکر می کنید خیال پردازی های آنها تا چه حد به واقعیت پیوسته است؟!


 

The House of the Future, view from patio to kitchen, 1956
Photocredit: John McCann

The House of the Future, living room, 1956
Photocredit: Design Museum

 The House of the Future, view across living room, 1956
Photocredit: John R. Pantlin



موضوع مطلب : معماری دیروز


۱۳۸۸/٩/۱ :: ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

شاید تا بحال به این نکته دقت نکرده باشید که کارفرمایان می توانند باعث ایجاد تغییرات کوچک یا اساسی در سبک های معماری شوند. و البته این نکته وقتی جالبتر می شود که کارفرما یک خانم باشد.

 

یکی از این کارفرمایان خانم، تروس شرودر بود. تروس در اواخر قرن 19 در شهری در شرق هلند به دنیا آمد. پدرش مالک یک کارخانه نساجی بود و مادرش زمانی که او 4 سال داشت از دنیا رفته بود. پدر تروس دو سال بعد از فوت همسرش دوباره ازدواج کرد ولی تروس هرگز با نامادری اش کنار نیامد. او بعد از اتمام تحصیلات مدرسه، در داروسازی تحصیل کرد. در سال 1911 با وکیلی (فریتز شرودر) که از خودش 11 سال بزرگتر بود اما همانند خود او کاتولیک بود ازدواج کرد و صاحب 3 فرزند شد. آنها خانه بزرگی داشتند که اتاق های کار فریتز در همکف آن قرار داشت. در واقع زندگی تروس از زمانی تغییر کرد که فریتز به او این امکان را داد که یکی از اتاق های منزل را با سلیقه خودش طراحی کند و این آغاز آشنایی او با معمار هلندی گریت ریتولد بود.

 

ریتولد با توصیه های تروس اتاق را برایش طراحی کرد و تروس به قدری به این طراحی ها علاقه نشان داد که به عنوان همکار در بعضی از پروژه های ریتولد او را همراهی می کرد.

خانه ریتولد شرودر یکی از این بناهاست.

در واقع انتخاب ریتولد از سوی تروس او را به سمت ساخت خانه ای غیر متعارف در اوترخت هلند کشاند که تبدیل به نمونه ای مهم در جنبش " د استایل" شد.

 



موضوع مطلب : معماری دیروز


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ