یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸٢ :: ۱:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی
اسكيس لحظه اي از زندگي در يك مكان است.تمرين آگاهي و دقت بصري ،اساس و مقدمه اي براي ساختن گنجينه اي و مجموعه اي از معماري و مكان هاست.
مطالعه محيط محلي ،سفر كردن و ديدن معماري جديد و باستاني و نيز ديدن مكانهاي عمومي عادي و همچنين بناهاي باشكوه بخشي از آموزش معماري هستند.
اسكيس زدن يك روش وشايد بهترين روش براي افزايش آگاهي و تمركز و تقويت حافظه براي ساختن اين گنجينه است.چنين گنجينه اي در فرايند طراحي خلاق لازم است.
اسكيس و طرح ترسيمي حجم فراواني از اطلاعات را دريك وضعيت كلان و انباشته از اطلاعات ضمني با مقدار اندكي از اطلاعات صوري و آشكار خلاصه مي كند. اسكيس معمارانه همانند ترسيم معمارانه امري انتزاعي است. اسكيس و ترسيم كاركردها ،اطلاعات و ظاهر متفاوتي دارند.

سؤال جالبي كه مطرح ميشود اينست كه آيا اسكيس ها به عنوان يك وضعيت كلان و انباشته از اطلاعات ضمني و نسبت به نقشه هاي ترسيمي به عنوان يك وضعيت كلان و خرد انباشته از اطلاعات به برداشت ما از محيط واقعي نزديك تر هستند يا نه؟ شايد چنين باشد، زيرا به طور معمول ما فقط خصوصيات برجسته و قابل مشــــاهده يا غير منتظـــره را درك مي كنيم، كه دقيقا آن چيزي است كه اسكيس انجام ميدهد.
اسكيس نويد و نشانه اي از يك طرح كامل است.توانايي اسكيس به عنوان نوعي روش كار در انعطاف پذيري و نيمه تمام بودن ،ناقص بودن و پيشنهادهايي است كه ممكن است نشانه اي از «راه حل عالي» باشند. دانشجويان معماري در تروندهايم موزه اي كوچك براي آثار هنري گزيده در سال دوم طراحي كردند.پيش از آنكه آنان تصميم هاي مربوط به طراحي را اتخاذ كنند، از آنان خواسته شد كه 9 اسكيس درباره قدم زدن در موزه ارائه كنند و فضا و نوع نورپردازي اي را كه مي خواهند خلق كنند نشان دهند.اسكيس ها در ورق هايي به اندازه 12×12 سانتي متر شبيه به ورقهاي بازي ارائه شدند.در 10 ورق نحوه قدم زدن و حركت افراد نشان داده شد. اين اقدام روشي ساده و بي پيرايه براي ارتباط بر قرار كردن است كه موجب پيشرفت كار در گفتگو بين من منفعل و من فعال دانشجو و استاد ميشود.در فضاهاي معماري سريال گوردن گالن همين روش به كار رفته است.
ادامه دارد…


موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ