یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸٥ :: ۱۱:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

به نام خدا

(در رابطه با بحث قضاوت معماری)

به نظر من برای تجزیه ، تحلیل وقضاوت روی یک اثرمعماری چند ملاک وجود دارد:

1- مباحث عقلانی وفیزیکی : که این موضوع بیشترجنبه تحلیل روی عملکرد فضاها ، تنظیم شرایط اقلیمی (محیطی)، مسائل سازه ای وایستایی ساختمان ( که درسنت عنوان نیارش رو بهش اطلاق میکنند) دارد.

2- مباحث سمبولیک وروانشناسی:  و اما جنبه ی دوم این مبحث که شاید درایران فعلا بهش اهمیت داده نمیشه ولی درغرب فکر میکنم مهمترین جنبه وملاک قضاوت یک اثرمعماری باشه به این شرح است .  این مبحث شامل مسائل روانشناسی وفلسفه خطوط ازلحاظ القای مسائل روانی ( خشونت ، انعطاف و نرمی و ...) وسنخیت ومطابقت خطوط با هم چه درپلان چه درنما وچه درمقطع است. آگاهی وتسلط کامل برفلسفه ی رنگ ها وبکارگیری درست وصحیح آن همراه با مصالح همگن  در مطابقت با عملکرد بنا وفضاها – استفاده ی به موقع وبجا ازمفاهیم معماری مثل تضاد( تنش وتباین)، پویایی، ابهام و .....

3- مسائل اجتماعی وفرهنگی: واما به نظر من این مبحث مهمترین قسمت کاربرای قضاوت روی یک اثر معماری است بخصوص درکشوهایی چون ایران که ازسابقه تمدن وفرهنگ دیرینه ای برخوردارند. یک طرح باید با موازین فرهنگی وتاریخ یک اجتماع همخوانی داشته باشد تا طرحی ماندگار شود. بعبارتی یک اثرمعماری درقالب یک معماری روایتگروتوصیفی باید گویای فرهنگ وتاریخ یک کشورباشد وهمچنین سعی دررشد واعتلای فرهنگ آن مرزوبوم وحتی حل مسائل اجتماعی باشد.

 در خصوص تفاوت نقد و قضاوت:

نقد مربوط به بررسی مشکلات طرح میشه وبعبارتی هنگام نقد یک منتقد ایرادهای وارده بر طرح را بازگو میکند ولی وقتی کسی درمقام قضاوت قرارمیگیرد تمام جنبه های منفی ومثبت طرح را تجزیه وتحلیل میکند.

 



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ