یکشنبه ٤ مهر ۱۳۸٩ :: ٥:۱٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 

به نام خدا

9 سپتامبر سال میلادی جاری (2010) یک روز آفتابی با هوایی دلپذیر بود که پرواز ما در فرودگاه Sabiha  به زمین نشست و اینگونه بود که سفر 8 روزه ما در پایتخت فرهنگی اروپا، شهر نور و رنگ، شهر هزار مسجد و شهری با هزاران لقب دیگر که الحق شایسته اش بود و هست آغاز شد. استامبول شهری است با طول حدود 150 کیلومتر و عرضی حدود 20-30 کیلومتر و بیش از 13 میلیون نفر جمعیت ساکن.

بی شک از ویژگی هایی که استانبول را زیبا می کند شیب موجود در اکثر خیابان ها و کوچه های شهر و موقعیت خاص جغرافیایی آن است که توسط 2 دریای مرمره و سیاه احاطه شده است و تنگه بسفر که این دو دریا را به یکدیگر متصل می کند و ضمن آن شهر را نیز به دو نیم تقسیم کرده است. راه ارتباطی این دو بخش شهر دو پل است. پل بغاز و پل فاتح سلطان محمد.

"این پل از اورتاکوی در قسمت اروپایی شروع شده و تا بیلر بی در قسمت آسیایی امتداد می یابد.عرشه ی معلق پل بوسیله ی دو دکل بسیار بزرگ و سیم های فولادی روی دریا آویزان است.۱۵۱۰متر طول و ۳۹ متر پهنای آن است. ارتفاع دکلها از سطح پل ۱۰۵ متر می باشد.همچنین ارتفاع ۶۴ متری ژل از سطح آب عبور کشتی های غول پیکر را از زیر این پل امکان پذیر ساخته است. ساخت این پل توسط مهندسان انگلیسی از سال ۱۹۷۰ شروع شد و با همکاری شرکت های انگلیسی آلمانی و ترکیه ای(۳۰ مهندس و ۴۰۰ پرسنل ) در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید.هزینه ساخت این پل ۲۰۰ملیون دلار بوده است. عبور از روی این پل فقط با اتومبیل و پرداخت ۵/۲ لیر امکان پذیر است.ترافیک شدید قبل و روی پل نشان از اهمیت این شاهرگ حیاتی برای شهر استانبول دارد.اهمیت اتصال دو قسمت شهر مسوولان ترکیه را برآنداشت تا دومین ژل بسفر را به نام پل فاتح در سال ۱۹۸۸ به پایان برسانند.پلی که در فاصله ی ۵ کیلومتری این پل و با ابعادی تقریبا معادل پل بسفر ساخته شده."*

---------------------------------------------------------------

*: منبع:www.islambul.blogfa.com

  

 

 



موضوع مطلب : روزمره


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ