دوشنبه ٢۳ شهریور ۱۳۸۳ :: ۱:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : نینا شاهرخی

 Nina Shahrokhi ©.Persian edition, First published in Hamshahri newspaper Tehran September 2004

درباره فيلم يک ديوانگی سازنده مستندی در مورد معماری فرانک گری

به نام خدا

در سال 1986 ، كه فرنك گري(Frank Gehry) مسئوليت طراحي خانه پيتر لويز(Peter Lewis) معروف را در كلو لند(Cleveland) پذيرفت ، وجودش همچنان نقطه روشني در زمينه در حال رشد معماري آزمايشي امريكايي بود.

طراحي خانه هاي معاصر عجيب و غريب براي كارفرمايان توانگر تنها نقطه اتكا براي تمرينات گري بود كه آنها را براي بال و پر دادن به ايده هاي هنري اش به كار برد.پروژه كاملا 9 سال متوقف شد ، خانه حومه شهري 5 ميليون دلاري ، به موزه ـ عمارتي80 ميليوني افزايش پيدا كرد كه با شور و شوق مهار نشدني كارفرمايان به جلو رانده مي شد. تلاشهاي 9 ساله گري در به سرعت ايجاد كردن پروژه ، استعداد باارزش او را به  ديدی هنرمندانه و مبتكرانه  تبديل كرد.

اين مستند سير تكامل طرح خانه لويز را در حين جستجوي دگر ديسي شگفت آور كارهاي اين هنرمند كه همراه پروژه بوده است شرح مي دهد. از سوي ديگر فيلم راه پر پيچ و خمي را به وسيله دو مرد متفاوت به تصوير مي كشد، مرداني كه مانند دو بيگانه با مشاركت اجباري شروع كردند و در انتها دو دوست و همكار شدند!

يك ديوانگي سازنده ، مستند 1 ساعته به كارگرداني تام بال (Tom Ball)و برايان نف(Brian Neff) و به نويسندگي جفري كيپ نيس(Jeffery Kipnis) يكي از چندين فيلم مستند زنده معماري است كه سال گذشته در موزه هنرهاي مدرن روي پرده رفت .

آقاي كيپ نيس كه مطمئنا ماجراجو ترين متصدي معماري در امريكاست، ادعا مي كند كه خانه لويز محل پرورشي براي فرم هاي خميده از روي خواسته هاي نفساني است كه آقاي گري در افكار عمومي بعد از اتمام پروژه موزه گوگنهايم بيلبائو اسپانيا در سال 1997 در افكار عمومي جا انداخته است.

هربرت ماس چمپ(Herbert Muschamp) در نيويورك تايمز مي نويسد:« من اعتقادي مبني بر صحت اين قضيه ندارم. سياليت پيش از اين وارد فرهنگ واژگان آقاي گري شده بود، در واقع زمانيكه او طرح هاي چراغش را كه بر اساس مدل ماهي و مار طراحي شده بود در اوايل دهه 80 به نمايش گذاشت.  در يك ديوانگي سازنده ، اولين فيلمش ، آقاي كيپ نيس مسائل مهمتري از شجره نامه فرم ها را فاش مي كند. او تولد ايده طرح را به تصوير مي كشد كه آقاي گري را به سمت موقعيت رهبري كه او در حرفه اش داراست ، راهنمايي كرده است.»

يك ديوانگي سازنده ، سير تكامل ده ساله پروژه ساخته نشده خانه پيتر لويس را محور قرار داده است! فيلم تغيير شكل خارق العاده كارهاي معمار كه در طول زمان پروژه اتفاق افتاده است را تعقيب مي كند ، فرايند گريزان كه معمار براي تبديل تصور به واقعيت به كار مي برد را گير مي اندازد و بر روي معناي هنري و مفهوم فرهنگي ايده هاي طراحي كه از خانه لويس سرچشمه گرفته است تمركز مي كند.

 فيلم قصد نشان دادن اينكه اثری داهيانه را مي سازد ندارد.آقاي كيپ نيس به شدت بر استعاره وشباهت تكيه مي كند: موجهاي اقيانوس ، پرندگان در حال پرواز و وراي همه اينها موسيقي كلاسيك.

 اين فيلم به ما آقاي گري و گروه كوچكي از حاميان او ( از جمله آقاي كيپ نيس‌) را نشان ميدهد كه احساس مي كنند راه آنها در ادامه آنچه اولريخ بك (Ulrich Beck) ، جامعه شناس آلماني،مدرنيته دوم نام نهاده بود ، مي باشد.اين مفهوم ، سرشار از اميد به رهايي از تباهي غير قطعي است.



موضوع مطلب :


درباره وبلاگ
نینا شاهرخی

آرشيو وبلاگ
RSS Feed
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ